Całun Turyński to oszustwo? Naukowcy wykluczają jego autentyczność

Naukowcy Matteo Borrini i Luigi Garlaschelli twierdzą, że Całun Turyński nie ma związku z Jezusem. Wyniki swoich badań opublikowali na łamach pisma "Journal of Forensic Sciences".

Ponad 4-metrowe płótno, uważane za szatę pogrzebową Jezusa, od stuleci budzi ciekawość. Wielu katolików wierzy w jego autentyczność. Jest jednym z najczęściej badanych przez naukowców przedmiotów w historii ludzkości.

Materiał zawiera obraz dwustronnego odwzorowania postaci ludzkiej. Widoczne są też liczne czerwone ślady.

Autorami najnowszych badań są antropolog sądowy Matteo Borrini z Uniwersytetu Johna Mooresa w Liverpoolu i Luigi Garlaschelli z włoskiego Komitetu Badań nad Pseudonaukami, zajmujący się chemią organiczną.

W badaniu całunu posłużyli się techniką zwaną "analizą śladów krwawych". Do eksperymentu wykorzystali ludzką krew, przekazaną do badań, oraz krew syntetyczną o tych samych właściwościach.

Korzystając z żywego człowieka i manekina badacze odtworzyli strużki krwi ściekające z ran po ciele Jezusa. Przeprowadzili siedem testów przy użyciu różnych części ciała odciśniętych na materiale, m.in. dłoni, przedramienia czyli talii. Odkryli, że kąt spływania krwi różnił się w zależności od części ciała.

Doszli do wniosku, że plam na płótnie nie odcisnął leżący ani ukrzyżowany mężczyzna. Naukowcy podkreślają jednak, że podczas badania nie uwzględnili procesu oczyszczania zwłok i przygotowania ich do pochówku.

"Tego typu śladów nie zostawiłby ukrzyżowany człowiek" - stwierdził Matteo Borrini.

"Niezgodności stwierdzone przez autorów badania wydają się uderzać w autentyczność samego Całunu Turyńskiego, sugerując, że była to artystyczna lub dydaktyczna prezentacja z XIV wieku" - napisano w artykule w "Journal of Forensic Sciences".