Australia: Naukowcy odkryli dwa nowe gatunki torbaczy

Takie odkrycia nie zdarzają się zbyt często. Sympatyczna wolatucha wielka spotykana na wschodzie Australii to nie jeden, a trzy gatunki. Naukowcy od dawna to podejrzewali, ale dotąd nie mieli dowodów.

- Różnorodność biologiczna Australii znacząco się właśnie wzbogaciła - powiedział profesor Andrew Krockenberger z Uniwersytet Jamesa Cooka w Townsville w północno-wschodniej Australii. - Nie każdego dnia zostaje potwierdzone istnienie nowego ssaka, nie mówiąc już o dwóch nowych - dodał naukowiec, współautor badania.

O niezwykłym odkryciu poinformował cnn.com. "Naukowcy od dawna podejrzewali, że wolatucha wielka to w rzeczywistości kilka różnych gatunków. Chociaż dotąd nie było na to wystarczających dowodów" - informuje uniwersytet. Wcześniej różnice w wielkości, kolorze i fizjologii osobników traktowano jako różnice podgatunkowe. Okazało się, że niesłusznie.

Jak koala żywi się liśćmi eukaliptusa

Badanie DNA pozwoliło zespołowi przeanalizować materiał genetyczny tych zwierząt i po raz pierwszy potwierdzić teorię. Wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie "Scientific Reports". - To zmienia sposób, w jaki widzimy te zwierzęta - uważa Denise McGregor, doktorantka na Uniwersytecie Jamesa Cooka i współautorka badania.

W artykule znajdziemy łacińskie nazwy trzech gatunków (w tym dwóch nowych): "petauroides volans" (dotychczasowa nazwa gatunku), "petauroides minor" i "petauroides armillatus". Podobnie jak koala wolatucha wielka żywi się tylko liśćmi eukaliptusa. Żyje w lasach wzdłuż Wielkich Gór Wododziałowych (Great Dividing Range), pasma górskiego biegnącego obok wschodniego wybrzeża Australii.