Jak poinformowała Agnieszka Klimczyk z realizującej przedsięwzięcie firmy, zmodernizowany system składa się m.in. z siedmiu nowych kamer cyfrowych, dwunastu kamer analogowych dostosowanych do pracy w systemie cyfrowym, a także piętnastu starych jeszcze kamer, przesyłających obraz i sterowanych przez klasyczny przewód. Kamery, które mogą być sterowane w czasie rzeczywistym, obserwują centrum miasta i jego okolice. Obraz trafia do centrum monitoringu, gdzie jest archiwizowany przez miesiąc. Nowe zainstalowane m.in. na rynku kamery cyfrowe mogą przybliżać obraz do tego stopnia, by z 350 metrów dało się odczytać kilkucentymetrowe napisy. Dzięki połączeniu światłowodem łącznie dziewiętnastu kamer znacznie zwiększyła się m.in. elastyczność systemu. Technologia pozwala na m.in. dowolne lokalizowanie centrum monitorowania, do którego trafia obraz. Teoretycznie może znaleźć się ono nawet kilka tysięcy kilometrów od kamery, bez strat jakości obrazu. W Bytomiu centrum monitoringu mieści się w komendzie policji, wszystkie kamery obsługują stamtąd policjanci i strażnicy miejscy. W ramach modernizacji ich stanowisko zostało odnowione - właściciel systemu zainstalował tam m.in. dwa 50-calowe monitory, jeden mniejszy monitor i trzy komputery. Pomieszczenie zostało też odmalowane. Obraz z kamer można dodatkowo obserwować korzystając z internetu. Po zalogowaniu może on być udostępniony właściwym służbom. W Bytomiu z tej funkcji korzysta Miejski Zarząd Dróg i Mostów. Taka forma współpracy została przetestowana przez miasto i operatora w czasie trwającego rok pilotażu usługi. Przetarg na modernizację i eksploatację systemu wygrała firma 3S Śląskie Sieci Światłowodowe, która jest właścicielem światłowodów i sprzętu. Miasto płaci jedynie abonament miesięczny za korzystanie i obsługę całego systemu. Według informacji bytomskiego magistratu, roczne utrzymanie monitoringu w ub. roku kosztowało ok. 120 tys. zł, na co złożyły się przede wszystkim koszty energii elektrycznej, dzierżawy, ubezpieczenia monitoringu oraz bieżącego utrzymanie kamer. Teraz koszty mają być porównywalne, przy lepszej jakości systemu. Wprowadzenie cyfrowego monitoringu przy użyciu światłowodów to kolejny oparty na zaawansowanych technologiach taki projekt w Bytomiu. Jesienią ub. roku przez dwa miesiące w mieście testowano automatyczny system zarządzania bezpieczeństwem w ruchu drogowym - pierwszy tak kompleksowy w Polsce.