Po zakończeniu przebudowy - zgodnie z planami do końca listopada tego roku - ta główna handlowa ulica miasta ma zmienić się w przyjazny dla mieszkańców i podróżnych deptak. Zachowany zostanie tam ruch tramwajów - po zmodernizowanym torowisku. Według informacji Iwony Walczak z przebudowującej ul. 3 Maja firmy Skanska, od 18 marca do 30 czerwca zostanie tam wprowadzony dwukierunkowy wahadłowy ruch tramwajowy - jednym torem na odcinku od ul. Stawowej do Placu Wolności. Zlikwidowany zostanie przystanek tramwajowy w rejonie skrzyżowania ul. 3 Maja z Placu Wolności, a przystanek Katowice Dworzec (w obie strony) będzie znajdował się nieco bliżej Rynku. Jak przekazał rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada, przed wprowadzeniem tych zmian, przez weekend, ulicą 3 Maja nie będą jeździły tramwaje. Wiąże się to z koniecznością zabudowy tymczasowych rozjazdów technologicznych na krańcach przyszłego jednotorowego odcinka. Ulica zostanie wyłączona z ruchu samochodów Od poniedziałku, zamiast na Plac Wolności, do odwołania na Plac Miarki będą kursowały linie 11 i 15, a linia nr 7 zostanie skrócona do Placu Wolności. Dodatkowo zostanie uruchomiona tymczasowa linia 46 z Brynowa na Słoneczną Pętlę. Linie 13 i 20 wrócą na swoje stałe trasy - przebiegające remontowaną ul. 3 Maja. Jednocześnie ze zmianami w ruchu tramwajów, w poniedziałek ul. 3 Maja zostanie w całości wyłączona z ruchu samochodów (z wyjątkiem pojazdów budowy, dojazdu do posesji, pojazdów utrzymania komunalnego, służb ratunkowych, autobusów KZK-GOP oraz dostaw). Wcześniej ulica była częściowo otwarta od pl. Wolności do ul. Stawowej. Wraz z wykończeniem torowiska tramwajowego między ul. Stawową a Rynkiem, na torowisko z jednego ze skrajów ul. 3 Maja przekierowany zostanie też ruch pojazdów uprawnionych. Piąta najdroższa ulica handlowa w Polsce Przebudowę ulicy 3 Maja - podziemne instalacje i nawierzchnie, poza torowiskami tramwajowymi - wykonuje na zlecenie samorządu firma Skanska (łącznie za ok. 18,6 mln zł). Prace torowe na zlecenie Tramwajów Śląskich prowadzi tam w ramach unijnego projektu za ok. 18 mln zł konsorcjum firm NDI i Balzola. Według rankingu wyspecjalizowanej w tego typu zestawieniach firmy doradczej Cushman&Wakefield, katowicka ulica 3 Maja to piąta najdroższa ulica handlowa w Polsce. Łączy Rynek z placem Wolności, przebiegając obok dworca kolejowego i głównych komunikacyjnych węzłów przesiadkowych.