Będzie to pierwsza taka ekspozycja w regionie. Jej organizatorzy są przekonani, że możliwość zobaczenia oryginalnych, barwnych litografii Muchy, będzie prawdziwym wydarzeniem dla miłośników secesji i sztuki fin de siecle'u. Prace przyjechały z regionalnego muzeum w czeskim Chrudimiu, z którym związana była żona zmarłego ponad 70 lat temu artysty. Znakiem rozpoznawczym Muchy są grafiki kobiet w stylu belle epoque. Wyidealizowana postać pięknej kobiety zwykle otoczona jest na nich kwiatami, liśćmi, symbolami czy arabeskami. Wśród ciekawostek sosnowieckiej wystawy będą stworzone charakterystyczną kreską Muchy plakaty reklamowe, zachęcające do kupna szampana, bibułek do tytoniu czy produktów spożywczych firmy Nestle. Są także plakaty promujące Monte Carlo, Austrię (podczas światowej wystawy w Paryżu w 1900 r.) oraz gospodarkę i sztukę Czech (na wystawach w Vyszkovie w 1902 i Horicach w 1903 r.). Częścią ekspozycji będą dekoracyjne panneau (dekoracyjnie obramowana płaszczyzna), niezwykle popularne w czasach Muchy i chętnie przez niego wykonywane w latach 1896-1902. Zawierają prace ze znanych cykli: "Kamienie szlachetne" (modelki "czarują" tu widza w otoczeniu kwiatów w barwach rubinów, ametystów i szmaragdów) oraz "Pory dnia" i "Pory roku", na których zmysłowe piękności uosabiają kolejno zimę, wiosnę, lato i jesień. Są także ilustracje do kalendarzy z lat 1894-1930 oraz plakaty teatralne, w tym najsłynniejszy i największy, z 1894 roku - do sztuki "Gismonda" Sardou, z Sarą Bernhardt w roli głównej. Ten plakat zainicjował ich wieloletnią współpracę i wyniósł Muchę na ówczesne salony sztuki. - Prace Muchy olśniewają i zachwycają. Są przede wszystkim hołdem złożonym kobiecemu pięknu - mówi Joanna Kunysz z sosnowieckiego muzeum, zachęcając do obejrzenia wystawy, zatytułowanej "Alfons Mucha - mistrz plakatu". Jej wernisaż zaplanowano na środowe popołudnie, szersza publiczność będzie mogła oglądać ją od czwartku 7 kwietnia do 29 maja. Alfons Mucha urodził w 1860 r., zmarł w 1939. Od 1889 r. zarabiał malowaniem obrazów, przede wszystkim jednak tworzeniem grafiki użytkowej. Na początku były to ilustracje, później również plakaty. W 1896 r. zawarł lukratywną umowę z drukarnią Champenois, dzięki której miał stałe źródło utrzymania. Zyskał wielką popularność. Mucha tworzył ilustracje, obrazy, plakaty, dekoracyjne panneau, kalendaria; zaprojektował Pawilon Człowieka i wystrój Pawilonu Bośni i Hercegowiny na światowej wystawie w Paryżu w 1900 r. oraz wnętrze firmy jubilerskiej Fouquet. Projektował biżuterię, prowadził kursy malarskie, napisał podręcznik sztuki dekoracyjnej. Po powstaniu Czechosłowacji zaprojektował godło państwowe oraz pierwsze czechosłowackie znaczki pocztowe i banknoty.