Jak poinformowała w czwartek rzeczniczka urzędu marszałkowskiego woj. śląskiego, zarząd woj. śląskiego opublikował ogłoszenie o zamiarze przeprowadzenia w maju przetargu na obsługę piętnastu połączeń kolejowych w regionie. Trzynaście z nich to trasy przekraczające granice województwa. Jak wynika z ogłoszenia chodzi o trasy: z Częstochowy w kierunku Radomska (woj. łódzkie), z Katowic przez Sławków do Kozłowa i Sędziszowa (woj. małopolskie i świętokrzyskie), z Częstochowy przez Koniecpol do Kielc, z Bielska Białej przez Kozy do Wadowic (woj. małopolskie), z Katowic przez Nowy Bieruń do Oświęcimia (woj. małopolskie) czy z Cieszyna przez Zebrzydowice i Czechowice-Dziedzice do Oświęcimia (woj. małopolskie). W ramach przetargu woj. śląskie chce też wybrać przewoźników dla połączeń: z Pszczyny przez Rybnik do Kędzierzyna-Koźla (woj. opolskie), z Chałupek przez Racibórz do Kędzierzyna-Koźla (woj. opolskie), z Częstochowy do Chorzewa Siemkowic (woj. łódzkie), z Częstochowy przez Lubliniec do Opola, z Gliwic przez Pyskowice do Opola, a także z Katowic przez Tarnowskie Góry i Kalety do Janinowa lub Kluczborka (woj. opolskie). Ujęte w przetargowych planach trasy leżące w całości na terenie woj. śląskiego prowadzą z Gliwic do Bytomia oraz z Katowic przez Rybnik do Chałupek lub Raciborza. Pierwsze z tych połączeń zostało całkowicie zlikwidowane wraz z wprowadzoną 1 marca korektą rozkładu jazdy. Na drugiej trasie od czwartku zniknęło wiele kursów. Woj. śląskie, ogłaszając przetarg, chce szukać oszczędności związanych z finansowaniem kolejowych przewozów pasażerskich w regionie. Z powodu trudnej sytuacji finansowej - niepozwalającej na utrzymanie grudniowego rozkładu - na początku lutego zarząd woj. śląskiego zdecydował się zlikwidować niemal 100 z 480 pociągów Przewozów Regionalnych kursujących dotąd po regionie. Pierwszy etap cięć - wprowadzonych od 1 marca - objął 22 pociągi na linii Bytom - Gliwice, 9 na linii Częstochowa - Lubliniec, 20 na linii Bielsko-Biała - Czechowice-Dziedzice - Pszczyna - Rybnik - Wodzisław Śląski - Chałupki, 4 na linii Katowice - Bielsko-Biała, 10 na linii Czechowice-Dziedzice - Cieszyn oraz 2 na linii Częstochowa - Koniecpol. Drugi etap zostanie wprowadzony 1 czerwca. Zarząd woj. śląskiego ogłosił już, że z początkiem czerwca chce w całości powierzyć Kolejom Śląskim trasę z Katowic do Wisły - do tej pory obsługiwaną przez Przewozy Regionalne. Koleje Śląskie od października ub. roku zastąpiły Przewozy na głównej trasie Gliwice - Katowice - Częstochowa, od grudnia zaczęły jeździć do Wisły w ferie i weekendy.