Jak poinformowała Dorota Marzyńska z katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zmiany w organizacji ruchu będą dotyczyć zarówno zasadniczych jezdni autostrady, jak i związanych z nią tzw. dróg zbiorczych. Cały ruch w kierunku Opola i Wrocławia będzie odbywać się jezdnią wzdłuż autostrady A4, z zachowaniem dwóch pasów ruchu. Natomiast ruch w kierunku Katowic i Krakowa będzie prowadzony zasadniczą jezdnią autostrady, ale tylko jednym pasem ruchu. Następnie ruch będzie przekierowany na przeciwległą jezdnię. - Przejazd przez łącznice na węźle pozostaje bez zmian, obsługiwane będą wszystkie dotychczasowe relacje - powiedziała Marzyńska; oznacza to, że nie będzie przeszkód, aby na węźle "Sośnica" wjechać na autostradę lub zjechać z niej w dowolnym kierunku. W czasie, gdy ruch będzie utrudniony, ekipy drogowców wykonają ostatnie prace na węźle, m.in. założą liny na jednym z mostów i rozbiorą tymczasową infrastrukturę, stworzoną dla potrzeb budowy. Obiekty zostaną pomalowane, uzupełnione będzie też oznakowanie węzła. Węzeł "Sośnica" to największy węzeł autostradowy w kraju. Przetną się tam dwie autostrady - istniejąca A4 oraz będąca na Śląsku w trakcie budowy A1, a także droga krajowa nr 44. Na razie gotowy jest jeden śląski odcinek autostrady A1, łączący węzeł "Sośnica" z oddaloną o ok. 15 km miejscowością Bełk. Takie połączenie autostrady A1 z autostradą A4 umożliwiło częściowe uruchomienie w grudniu ubiegłego roku przebudowanego węzła "Sośnica", którego budowa trwała od połowy 2008 r. i kosztowała ponad 850 mln zł. Łącząca północ z południem Polski autostrada A1 w woj. śląskim będzie miała w sumie 166,8 km, z czego 92,2 km jest realizowane w systemie tradycyjnym, a 74,6 km w systemie koncesyjnym. Całość ma być gotowa w 2012 r. Do tego czasu przejazd autostradą będzie bezpłatny.