Jak dowodzą badania przeprowadzone przez Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Gospodarczych Delta Partner, Ustroń jest popularną miejscowością uzdrowiskową, jednak tylko wśród turystów z województwa śląskiego. Aż 75 proc. odwiedzających miasto stanowią Ślązacy, 6 proc. turystów przyjeżdża do Ustronia z sąsiedniej Małopolski, na trzecim miejscu są turyści mieszkający w województwie mazowieckim (4 proc.). Ustroń chce zmienić te statystyki tak, aby na wypoczynek przyjeżdżali turyści z całej Polski i zatrzymywali się w uzdrowisku dłużej niż przez jeden, dwa dni. - Mamy dobrze rozwinięta bazę noclegową, wiele szlaków spacerowych, moc atrakcji takich jak wyciąg na Czantorię, tory saneczkowe, Leśny Park Niespodzianek. Turyści po prostu mają co robić w naszym mieście, dlatego też chcemy przyciągnąć osoby, które jeszcze nie znają uroków Ustronia a mogłyby się u nas zatrzymać na dłużej - mówi Grażyna Winiarska, inspektor ds. turystyki i sportu z Urzędu Miejskiego w Ustroniu. Urząd Miejski na kosztowną promocję pieniędzy nie ma. Postanowiono, więc złożyć projekt w ramach Beskidzkiej 5 do Regionalnego Programu Operacyjnego. Obecnie trwa ocena projektu. Jeśli się powiedzie, Ustroń, który jest liderem projektu otrzyma 600 tys. zł i podzieli się pieniędzmi z Wisłą, Brenną, Szczyrkiem oraz Istebną. - W grę wchodzi reklama internetowa, outdoorowa, telewizyjna. Chcemy pokazać, że województwo śląskie to nie tylko przemysł, ale również piękne Beskidy - mówi Zofia Parchańska-Puczek ze Stowarzyszenia Wspierania Inicjatyw Gospodarczych Delta Partner, które jest koordynatorem projektu. Jeśli pieniądze z RPO uda się pozyskać Beskidzka 5 będzie się promować na przełomie lat 2009-2010. - Wszystkie miejscowości należące do Beskidzkiej 5 są odwiedzane przez turystów najczęściej mieszkających na Śląsku i przyjeżdżających na jeden, dwa dni. Dlatego też projekt jest potrzebny całej Beskidzkiej 5 - dodaje Parchańska. DOROTA KOCHMAN