Obecnie DTŚ wiedzie z Katowic, przez Chorzów, Świętochłowice i Rudę Śląską do centrum Zabrza - to ponad 20 km. Budowę kolejnych ok. 3 km drogi z centrum Zabrza do granicy z Gliwicami rozpoczęto z końcem czerwca. W lipcu podpisano wart blisko 245 mln zł kontrakt na budowę pierwszego z dwóch gliwickich odcinków, o długości 2,8 km. Kontrakt podpisany w środę dotyczy drugiego i ostatniego gliwickiego odcinka, o długości ponad 5 km - od ul. Kujawskiej do istniejącego węzła drogi krajowej nr 88 i ul. Portowej. Częścią trasy będzie ok. 500-metrowy tunel pod śródmieściem. Odcinek zaprojektowano w większości jako czteropasmową ulicę (po dwa pasy w każdą stronę) z bezkolizyjnymi wjazdami i zjazdami. Wykonawcą ostatniego odcinka DTŚ będzie konsorcjum firm Eurovia Polska i Bilfinger Berger Budownictwo. Inwestorem zastępczym, który w imieniu strony publicznej podpisał w środę kontrakt, jest spółka Drogowa Trasa Średnicowa. Jak podała w środę firma Eurovia, oprócz tunelu (wraz z jego wyposażeniem i monitoringiem) powstaną dwa mosty, siedem wiaduktów, cztery kładki dla pieszych, siedem węzłów drogowych, cztery skrzyżowania, a także długie odcinki ścian oporowych. Na znacznym odcinku - głównie w centrum miasta - "średnicówka" pobiegnie w wykopie. Kontrakt obejmuje również m.in. budowę i przebudowę dróg obsługujących przyległy teren, przebudowę infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją, wykonanie odwodnienia, oświetlenia, ekranów akustycznych oraz elementów bezpieczeństwa i organizacji ruchu. Cała gliwicka część DTŚ będzie mierzyła ok. 8,4 km. Pierwszy gliwicki odcinek trasy - od granic Zabrza do ul. Kujawskiej - buduje Skanska. Mieści się na nim m.in. węzeł "średnicówki" z autostradą A1. Odcinek ma być gotowy w trzecim kwartale 2014 r., a cała droga na przełomie 2014 i 2015 roku. Gliwicki odcinek DTŚ to już drugi fragment tej trasy budowany przez Eurovię. Firma wygrała też przetarg na budowę dwóch odcinków "średnicówki" w Zabrzu za ponad 184 mln zł. Trzypasmowa Drogowa Trasa Średnicowa to kluczowa arteria w aglomeracji katowickiej. Nosi oznaczenie drogi wojewódzkiej nr 902. Wszystkie zabrzańskie i gliwickie odcinki DTŚ są finansowane przede wszystkim z zaciągniętego przez budżet państwa kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (160 mln euro). 75 mln euro pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2007-2013. Pozostałe źródła to rezerwa subwencji ogólnej i budżety samorządów. Budowa DTŚ trwa z przerwami od lat 80. ubiegłego wieku. Prace nabrały tempa w 1998 r., dzięki kredytowi z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI). DTŚ, obok autostrad A4 i A1, należy do najważniejszych inwestycji drogowych na Śląsku. Jej ukończenie znacząco skróci czas jazdy z Katowic do Gliwic. Droga o długości 31,5 km - tzw. miejska autostrada - połączy w sumie sześć śląskich miast.