Jak podkreślano podczas środowej konferencji prasowej w Operze Śląskiej, organizowany obecnie co cztery lata bytomski konkurs jest imprezą unikatową - jedną z nielicznych tego rodzaju na świecie, a jego laureaci od kilkudziesięciu lat potwierdzają dalszą karierą słuszność wyborów jury. Konkurs jest otwarty dla śpiewaków wszystkich narodowości - absolwentów i studentów uczelni muzycznych, średnich szkół i konserwatoriów muzycznych, solistów oper i teatrów muzycznych oraz członków chórów zawodowych, którzy w dniu rozpoczęcia konkursu nie przekroczyli wieku 30 lat. Jeszcze podczas poprzedniej edycji konkursu w 2004 r. granica wieku wynosiła 34 lata dla kobiet i 36 dla mężczyzn. - Zmiana była przedmiotem ożywionej dyskusji. Jej przeciwnicy podkreślali, że męskie głosy, takie jak bas i baryton, rozwijają się w pełni dopiero po trzydziestce. Przeważył jednak argument, że to konkurs, który ma promować młodych artystów, a im trudno było rywalizować z doświadczonymi, ukształtowanymi artystami w wieku trzydziestu kilku lat - powiedziała rzeczniczka konkursu Grażyna Konieczna. Nagrody będą przyznawane oddzielnie paniom i panom - laureaci pierwszego miejsca otrzymają 25 tys. zł, drugiego - 15 tys. zł, a trzeciego - 10 tys. zł. Tzw. zwycięzca absolutny - uczestnik, który najbardziej zachwyci jury - otrzyma Grand Prix i 15 tys. zł. Pierwszy etap konkursowych przesłuchań odbędzie się w Akademii Muzycznej w Katowicach, dwa kolejne w Operze Śląskiej w Bytomiu. Uczestników konkursu oceniać będzie międzynarodowe jury złożone z wybitnych artystów-śpiewaków, dyrygentów i kompozytorów: José Ferreira-Lobo (Portugalia), Gioacchino Gitto (Włochy), Józef Kański, Ingrid Kremling-Domanski (Niemcy), Igor Kushpler (Ukraina), Siegfried Matthus (Niemcy), Wiesław Ochman, Bogdan Paprocki, Tadeusz Serafin, Maja Schermerhorn (Holandia), Romuald Tesarowicz i Stefania Toczyska. Konkurs jest konsekwencją organizowanych od 1979 roku w Bytomiu Ogólnopolskich Konkursów Wokalistyki Operowej, wysoko cenionych przez polskich i zagranicznych krytyków muzycznych. Pod ich wpływem zdecydowano o rozszerzeniu formuły konkursu. W rezultacie konkursy w 1994 i 2000 r. miały charakter imprez umiędzynarodowionych - do jury zaproszono obok polskich również zagranicznych wybitnych artystów, dopuszczono też możliwość udziału w konkursie obcokrajowców, o ile pracą lub studiami związani byli z Polską, natomiast poprzedni konkurs w 2004 r. był już w pełni międzynarodowy. Patron Konkursu - Adam Didur, wybitny bas, przez 25 lat solista słynnej Metropolitan Opera w Nowym Jorku, przeszedł do historii jako założyciel Opery Śląskiej po II wojnie światowej.