Z mobilnym szałasem, zbudowanym na pick-upie, do Katowic przyjechał rabin Szalom Stambler ze wspólnoty Chabad Lubawicz. Spotkał się z uczniami liceum im. Adama Mickiewicza, by przybliżyć im tę żydowską tradycję. Jak mówił rabin Stambler, święto Sukot to czas radości i poczucia wspólnoty. - Z tego święta płynie przesłanie, że ludzie mogą być różni, ale powinni być razem. W te sposób możemy podążać ku powodzeniu - podkreślił rabin, który w szałasie potrząsał czterema rodzajami roślin, co symbolizuje wspólnotę. Sukot należy do najważniejszych, a zarazem najbarwniejszych świąt żydowskich. Trwa osiem dni, kończy je Simhat Tora - święto Radości Tory. W Izraelu obchody święta widać na każdym kroku właśnie dzięki szałasom budowanymi na balkonach, dachach i placach. Mieszkający w Polsce przedstawiciele społeczności żydowskiej postanowili przybliżyć to święto budując mobilny szałas. Rabin podkreślał, że podczas podróży po Polsce spotykają go bardzo pozytywne reakcje, a ludzie, których spotkał w drodze, byli bardzo zainteresowani nietypową budowlą. Szałas budowany na Sukot musi mieć trzy ściany i dach, obowiązkowo z roślin lub drewna. Dach nie może być szczelny, by było przez niego widać gwiazdy i by do środka mógł padać deszcz. Musi być w nim więcej cienia i słońca. Dekoracja wnętrza jest sprawą indywidualną. Ponieważ święto Sukot to także święto plonów, w szałasie ustawia się stół, na którym kładzie się żywność. Wedle tradycji, wszystko co robi się w zwykle w domu, w Sukot powinno robić się w szałasie - jeść, rozmawiać, uczyć się, zapraszać gości. Tradycja zwalnia z obowiązku mieszkania w szałasie wszystkich odczuwających z tego powodu dyskomfort spowodowany np. zimnem lub hałasem. Podczas Sukot Żydzi w szałasie odprawiają specjalny ceremoniał - potrząsają czterema rodzajami roślin, symbolizującymi cztery rodzaje ludzi. Etrog (cytrus) o przyjemnym smaku i zapachu oznacza człowieka mądrego i sprawiedliwego. Lulaw (gałązka palmy daktylowej) o smaku, ale bez zapachu, przypisany jest ludziom znającym zasady Tory, ale niestosującym ich w swoich codziennych uczynkach. Hadas (gałązka mirtu) symbolizuje ludzi prostych, którzy wypełniając nakazy Boga kierują się wiarą i lękiem, a nie znajomością Tory. Arawa (gałązka wierzby) pozbawiona smaku i zapachu symbolizuje ludzi, którym obce są zasady Tory i ich wypełnianie. Chabad Lubawicz to religijna wspólnota żydowska, działająca w wielu krajach. W Polsce jest obecna od trzech lat. Oprócz krzewienia judaistycznej duchowości, Chabad poświęca dużo energii na działalność edukacyjną i charytatywną. W Polsce jej celem jest przekazywanie Polakom oraz mieszkającym tu Żydom wiedzy na temat judaizmu oraz kultury i tradycji żydowskiej.