Pracownia została wyposażona w specjalistyczny sprzęt do odtwarzania, odsłuchiwania i emisji dźwięków. Sosnowiecka sala została opracowana i wykonana przez naukowców z Politechniki Poznańskiej pod kierunkiem prof. Franciszka Tomaszewskiego. Pracownia będzie służyła niepełnosprawnym uczniom szkoły z wadami wzroku, słuchu oraz dzieciom objętym wczesnym wspomaganiem rozwoju. Wykorzystanie dźwięków dużego miasta do kształcenia orientacji przestrzennej to metoda opracowana pod kierownictwem prof. Edwarda Hojana z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Aby móc zrozumieć otaczający świat, dziecko musi nauczyć się rozpoznawać jego dźwięki. Dźwięk zawsze jest traktowany jako coś mniej ważnego niż dotyk czy też spostrzeganie wzrokowe, jako zaledwie ich uzupełnienie. - Tymczasem dotyk i słuch doskonale się uzupełniają, słuch jest przecież zmysłem dalekosiężnym, odbierającym bodźce ze wszystkich stron, i podobnie jak zmysł wzroku odbiera wrażenia w sposób permanentny. Potężna biblioteka dźwięków posłuży do zabawy i nauki - wyjaśnia Krzysztof Polaczkiewicz w Wydziału Informacji i Promocji Miasta. W nowej pracowni dzieci otrzymają zarówno proste sygnały, jak również skomplikowane "panoramy dźwiękowe". Po ich zrozumieniu i utrwaleniu łatwiej będzie przejść do nauki funkcjonowania i orientowania się w otaczającej rzeczywistości i przestrzeni. Głównym celem projektu było przekazanie nauczycielom profesjonalnego i kompletnego narzędzia do pracy z dziećmi z niepełnosprawnością złożoną, z niedosłuchem oraz niewidomymi. Do tej pory nie stworzono kompleksowej metody wykorzystującej sygnały akustyczne do przywracania sprawności dzieci z niepełnosprawnością złożoną. Partnerem projektu jest Fundacja ArcelorMittal Poland. W skład Zespołu Szkół Specjalnych nr 4 w Sosnowcu wchodzą: Szkoła Podstawowa nr 44 im. M. Grzegorzewskiej, Gimnazjum nr 23 oraz Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy. Placówka prowadzi szeroką działalność opiekuńczo-wychowawczą. Podopieczni korzystają m.in. z pomocy psychologa, logopedy, dogo- i hipoterapii, zajęć sportowych i różnych pracowni, np. gospodarstwa domowego i ceramiki.