Badania ruchu turystycznego w regionie zleciła Śląska Organizacja Turystyczna. Opublikowane w poniedziałek wyniki jej przedstawiciele oceniają, jako "imponujące". W 2011 r. województwo odwiedziło ponad milion turystów więcej niż rok wcześniej, kiedy było ich ponad 3 mln. Autorzy raportu wskazują, że dwukrotnie wzrosły także przychody z turystyki. Oszacowano, że w 2011 roku odwiedzający Śląskie zostawili w regionie około 3 mld zł, wobec niespełna 1,5 mld zł rok wcześniej. Z analizy wynika, że w 2010 roku turyści spoza województwa wydali w nim 1,12 mld zł, a mieszkańcy regionu ok. 364 mln zł. W ubiegłym roku przyjezdni zostawili w województwie 2 mld zł, a miejscowi 1 mld zł. Nie zmieniła się liczba odwiedzających Śląskie obcokrajowców - co roku przyjeżdża ich ok. 600 tys. Natomiast liczba turystów z innych województw rośnie. Według raportu w zeszłym roku było ich 1 mln 960 tys., wobec 1 mln 745 tys. w roku 2010. Przedstawiciele Śląskiej Organizacji Turystycznej oceniają, że m.in. dzięki licznym kampaniom promocyjnym wizerunek woj. śląskiego z roku na rok poprawia się - potwierdzeniem tego jest wzrost liczby turystów. - Mało który region ma do zaoferowania tak wiele różnorodnych atrakcji, na tak relatywnie małym terenie - skomentowała Agnieszka Sikorska ze Śląskiej Organizacji Turystycznej. Największy wzrost ruchu turystycznego zauważalny jest w grupie mieszkańców województwa. W 2010 r. na zwiedzanie i wypoczynek we własnym regionie zdecydowało się ok. 665 tys. osób, a w ubiegłym roku już ponad 1 mln 440 tys. Komentując tak duży wzrost ruchu turystycznego wewnątrz regionu przedstawiciele Śląskiej Organizacji Turystycznej wskazują, że bliskość geograficzna sprawia, iż wyjazdy z reguły nie wiążą się z bardzo dużymi nakładami finansowymi. - Nie dziwią tłumy zarówno na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej i w Beskidach, jak i w centralnej części regionu, która przyciąga unikatowymi zabytkami techniki. A coraz szersza i ciekawsza oferta, choćby sportów ekstremalnych, sprawia, że w jedno miejsce można się wybrać nawet kilka razy - podkreśliła Sikorska. Badania wykazały również, że relatywnie duży jest odsetek podróży weekendowych po regionie. Mieszkańcy, zamiast wyjeżdżać dalej, wybierają lokalne atrakcje. Coraz większa jest też znajomość samych atrakcji. - To zasługa nie tylko intensywnych wewnątrzwojewódzkich kampanii promocyjnych, ale i mediów, dla których turystyka jest coraz ważniejszym tematem. W ostatnim czasie wiele było konkursów na najlepszą atrakcję, wizytówkę regionu itp. Większa jest i wiedza, i zainteresowanie turystyką - dodała przedstawicielka Organizacji. Pełny raport z badania ruchu turystycznego w woj. śląskim w 2011 r. można znaleźć na stronie Śląskiej Organizacji Turystycznej www.silesia-sot.pl.