Badaniami na temat oceny satysfakcji pacjentów objęto 6 tysięcy osób. Każdy z pacjentów odpowiadał na ponad 50 pytań przygotowanych m.in. przez psychologów, socjologów i lekarzy. Ankieterzy Śląskiego Centrum Zdrowia Publicznego w Katowicach pytali chorych m.in. o to czy smakuje im podawane jedzenie, czy temperatura na sali odpowiada ich potrzebom, czy łóżko na którym leżą jest wygodne, a także czy salowe są życzliwe. Pacjentów pytano także o ich kontakt z lekarzami i pielęgniarkami. Ankieterów interesowało np. to czy efekty leczenia zdaniem pacjentów nie były uzależnione od darowizn na rzecz oddziału i czy lekarze rozmawiali z chorymi w sposób dla nich zrozumiały. Pacjenci mieli do wyboru 6 odpowiedzi od "stanowczo tak" do "stanowczo nie". Personel ankietowanych oddziałów nie miał wglądu do udzielanych przez pacjentów odpowiedzi. W akcji badania poziomu satysfakcji pacjentów wzięło udział ponad 60 proc. oddziałów chorób wewnętrznych i 80 proc. oddziałów chirurgii ogólnej na Śląsku. W sumie pacjenci dobrze oceniali pracę oddziałów, na których leżeli. Różnice punktowe pomiędzy poszczególnymi placówkami były minimalne. Zastępca dyrektora Wydziału Polityki Społecznej w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim dr Jacek Czapla podkreśla, że ankietowani pacjenci nie oceniali poziomu świadczonych usług medycznych. - Niewątpliwie niektóre oddziały świadczą usługi na bardzo wysokim poziomie, ale przy okazji zapominają o pacjencie, o tym jak się on czuje - dodał dyrektor Czapla. Organizatorzy konkursu zastanawiali się nad tym, dlaczego pacjenci najlepiej ocenili małe placówki. - Na to pytanie trudno odpowiedzieć jednoznacznie. Być może pacjenci leżący na małych oddziałach nie czują się na nich wyobcowani, a poza tym pracujący tam personel ma więcej czasu dla pacjenta - zastanawiał się Jacek Czapla. Ordynator jednego z wyróżnionych przez pacjentów oddziałów dr Czesław Solnica nie krył zadowolenia z werdyktu pacjentów. Podkreślił, że od podlegających mu pracowników oprócz fachowości wymaga także sporo życzliwości dla pacjentów. - Jest mi przyjemnie, kiedy wiem, że moi pacjenci czują się dobrze - powiedział dr Solnica. Akcję badania poziomu satysfakcji pacjenta w województwie śląskim przeprowadzono po raz pierwszy. Ze względów oszczędnościowych przeprowadzono ją tylko na oddziałach chirurgii ogólnej i chorób wewnętrznych. Działające przy wojewodzie Śląskim Centrum Zdrowia Publicznego planuje kolejne tego typu akcje - poinformowano w biurze prasowym wojewody.