Polubowny Sąd Konsumencki działający przy Państwowej Inspekcji Handlowej w Katowicach rozpatrzył w latach 1999-2001 ponad dwa tysiące skarg na nieuczciwych sprzedawców. Roszczenia niezadowolonych klientów obejmowały około 1,5 mln złotych. Najczęściej skarżono się na jakość obuwia (ok. 57 proc.), odzieży (12proc.) oraz na jakość świadczonych usług (10 proc.). W sumie sąd przeprowadził prawie 400 postępowań, które zakończyły się wyrokami. 250 z nich było korzystnych dla klientów niezadowolonych z zakupionego towaru. W 134 przypadkach sąd przyznał rację sprzedającym lub producentom. W wielu przypadkach sądowi udało się doprowadzić do ugody stron. Prawie 800 skarg udało się rozstrzygnąć jeszcze przed rozpoczęciem postępowania polubownego przed sądem. Sąd polubowny przy Śląskiej Inspekcji Handlowej działa już 10 lat. Był to pierwszy tego typu sąd w Polsce. W tej chwili w całym kraju działa 18 sądów polubownych. Były one tworzone niejako oddolnie. Od kwietnia ubiegłego roku, mają one działać na podstawie umów zawartych przez wojewódzkich inspektorów z organizacjami pozarządowymi reprezentującymi konsumentów i przedsiębiorców. Dziś w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim została podpisana umowa o zorganizowaniu Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego przy Śląskim Wojewódzkim Inspektorze Inspekcji Handlowej. Obecna na uroczystości podpisania umowy prezes Sądu Okręgowego w Katowicach Irena Piotrowska podkreśliła, że sądy polubowne dzięki niekonwencjonalnym rozwiązaniom sporów, szybkości działania oraz niskim kosztom powinny działać nie tylko w sprawach związanych z handlem, ale także w innych dziedzinach.