W przyszłym roku, zdaniem prezesa Mroza, powinna ruszyć procedura wykupu gruntów pod przyszłą autostradę. Do wykupienia jest około 1400 hektarów ziemi i 7 tys. działek. Agencja szacuje, że na ten cel trzeba będzie wydać około 700 mln złotych poinformowano w biurze prasowym wojewody śląskiego. Pierwsze maszyny na placu budowy autostrady powinny pojawić się za dwa lata. Za kolejne 3 - 4 lata (2007-2008) autostrada A1 z Gorzyczek do granicy województwa śląskiego i łódzkiego powinna być gotowa - uważa prezes Mróz. Trasa ma być budowana ze środków Unii Europejskiej. Jedynie grunty którymi autostrada ma przebiegać będą wykupywane za pieniądze z budżetu państwa. Kilometr autostrady ma kosztować średnio od 5 do 10 mln euro, ale niektóre jej fragmenty będą kosztować o wiele więcej. Do nich zalicza się odcinek między Sośnicą w Gliwicach, a Maciejowem w Zabrzu. Agencja szacuje, że kilometr autostrady w tym miejscu będzie kosztował nawet 60 mln euro. Sporo będzie także kosztował odcinek autostrady z Gorzyczek do Sośnicy. Na 50 kilometrowym odcinku trzeba wybudować 60 mostów, wiaduktów i węzłów. Chcąc nie dopuścić do jakichkolwiek opóźnień postanowiono podzielić autostradę na 5 odcinków. Najpierw będą przygotowane dokumenty lokalizacyjne dla tych fragmentów autostrady, co do których nie ma żadnych zastrzeżeń i protestów. Dzięki temu będzie można szybciej uruchomić procedurę projektowania trasy i wykupywania pod nią gruntów. Najwięcej problemów jest z ustaleniem przebiegu autostrady między Maciejowem w Zabrzu, a Woźnikami. Sporo zastrzeżeń do planowanego przebiegu autostrady A1 mają mieszkańcy Stolarzowic (dzielnicy Bytomia), Żernik (dzielnica Gliwic) i gminy Ożarowice. Agencja postanowiła uwzględnić te protesty. Żeby przyspieszyć całą procedurę przygotowawczą budowy autostrad, Agencja Budowy i Eksploatacji Autostrad przygotowała projekt zmian ustawowych. Zakłada ona uproszczenie procedury przygotowań do budowy autostrad. Agencja proponuje m.in. skrócenie czasu wydawania decyzji administracyjnych. Podczas spotkania rozmawiano także o budowie w województwie śląskim autostrady A4. Zdaniem prezesa Mroza z Wrocławia do Krakowa autostradą A4 będzie można przejechać w 2004 roku. Szef Agencji dodał, że budowa odcinka tej trasy z Kleszczowa do Gliwic opóźni się o około 8 miesięcy, ponieważ służby Komisji Europejskiej zażądały powtórzenia przetargu na wykonanie tego odcinka. Rząd Leszka Millera planuje w ciągu najbliższych lat oddać od użytku około 400-500 kilometrów nowych autostrad. Do końca 2015 roku w Polsce mają powstać 4 autostrady o łącznej długości 1,5 tys. kilometrów. W tej chwili mamy w kraju niecałe 400 km autostrad.