Szacuje się, że zmiany dotkną ok. 200 tys. pasażerów komunikacji tramwajowej. Centrum Katowic to miejsce, gdzie splatają się trasy tramwajów docierających do stolicy Górnego Śląska z ościennych i dalszych miast - Chorzowa, Świętochłowic, Bytomia, Rudy Śląskiej, Siemianowic Śląskich i Sosnowca. Za tydzień trasy tramwajów z tych kierunków (nr 6, 7, 11, 16, 19 i 20) zostaną zmienione; zmienią się też rozkłady m.in. w Bytomiu, Chorzowie i Świętochłowicach. Od najbliższego poniedziałku pasażerowie będą informowani o zmianach w ulotkach, rozdawanych w centrum miasta. Szczegóły będą też w internecie, na stronie organizatora komunikacji w aglomeracji - KZK GOP lub poprzez infolinię 800 16 30 30 i (dla telefonów komórkowych) 32 743 84 46. Plan tymczasowej komunikacji W czwartek władze miasta przedstawiły plan tymczasowej komunikacji na czas remontu. Pasażerowie będą dojeżdżać tramwajami do przystanków przesiadkowych, skąd pojadą dalej autobusami linii T lub 910 do kolejnego przystanku tramwajowego. Autobusy mają kursować co pięć minut od rynku, poprzez ulice: Mickiewicza, Dąbrówki, Gliwicką, Sobieskiego, Sokolską i Chorzowską, przez rondo im. gen. Ziętka z powrotem na rynek. Równocześnie na trasie będzie pięć autobusów. Tymczasowe przystanki autobusowe zlokalizowano przy skrzyżowaniu ulic Sobieskiego i Gliwickiej, po północno-zachodniej stronie ronda oraz przy kościele ewangelickim (ul. Warszawska) i na rynku, obok domu handlowego Skarbek - ten ostatni przystanek ma ułatwić przesiadanie się między liniami. Wyjątek stanowi nowa, przebiegająca przez rynek linia tramwajowa łącząca dwie dzielnice miasta: Brynów i Zawodzie, która zostanie uruchomiona 24 września. Dodatkowo w dniach 20-23 września na trasie Brynów-Rondo zostanie uruchomiona autobusowa komunikacja zastępcza T16. Tramwaje mają powrócić przed końcem tego roku Jeżeli prace będą przebiegać zgodnie z planem, na newralgiczny odcinek między rondem i rynkiem tramwaje powrócą jeszcze przed końcem tego roku, natomiast całość prac zakończy się za rok - we wrześniu 2013 r. Wtedy ma być gotowe torowisko na ul. 3 maja - głównej handlowej ulicy miasta, w pobliżu dworca kolejowego (nowa hala dworca będzie otwarta 30 października) oraz będącej w budowie galerii handlowej (otwarcie do połowy 2013 r.). - Jest szansa, że jeśli pogoda nie będzie mocno komplikowała prac, a pod aleją Korfantego nie napotkamy niespodzianek, takich jak np. nieznajdująca się na mapach sieć uzbrojenia, tramwaje w relacji Rondo-Rynek wrócą w grudniu br. Jeśli jednak napotkamy trudności, prace na tym odcinku mogą zakończyć się na wiosnę przyszłego roku - poinformował pełnomocnik prezydenta Katowic ds. przebudowy strefy Rondo-Rynek Krzysztof Rogala. Przebudowa centrum potrwa do 2015 roku Dodał, że równoczesna realizacja prac w alei Korfantego, na północnej i zachodniej części dzisiejszego Rynku oraz ulicy 3 Maja, umożliwia skrócenie czasu wyłączenia ruchu tramwajowego w centrum. Harmonogram przebudowy centrum Katowic zakłada jej zakończenie do 2015 r. Trwające i planowane inwestycje Katowic w tzw. strefie Rondo-Rynek finansowane są m.in. ze środków miasta, UE, a także ze 100 mln zł kredytu z Banku Rozwoju Rady Europy.