Z nowego rozkładu jazdy znikną niektóre nierentowne połączenia, ale ogólna liczba dofinansowanych pociągów zwiększy się z 524 do 550. O uzgodnieniu kształtu przyszłorocznej umowy zarządu woj. śląskiego ze spółką PKP Przewozy Regionalne poinformowały w poniedziałek służby prasowe urzędu marszałkowskiego w Katowicach. Do podpisania umowy ma dojść wkrótce. Woj. śląskie było pierwszym w Polsce, które podpisało z koleją ramową umowę na dofinansowanie przewozów regionalnych przez pięć lat, do 2012 r. W tym czasie samorząd ma przeznaczyć na ten cel łącznie ponad 0,5 mld zł, a szczegółowe kwoty są co roku negocjowane. Zgodnie z wynegocjowanymi na przyszły rok warunkami, w 2009 r. samorząd zwiększy dofinansowanie kolei do 98 mln zł wobec 85 mln zł w mijającym roku. W nowym rozkładzie na dotychczas istniejących liniach zlikwidowano najbardziej nierentowne połączenia, głównie w godzinach poza szczytem. W nowej ofercie przewozowej przesunięto niektóre kursy z dni świątecznych na robocze. Dokonano też korekt w kursach sezonowych. W toku negocjacji ustalono, że utrzymane, aczkolwiek okrojone z 42 do 16 pociągów będzie reaktywowane przed rokiem połączenie kolejowe Bytom-Gliwice. W mijającym roku skorzystało z niego ponad 170,5 tys. pasażerów - znacznie mniej, niż zakładano. Plan na przyszły rok to ponad 113 tys. osób. Nowością w rozkładzie jazdy jest uruchomienie 14 grudnia szybkiej kolei, łączącej Katowice z Tychami. Docelowy kształt projekt ten, wart blisko 41,5 mln zł i finansowany z unijnych środków, przybierze za trzy lata, kiedy powstaną m.in. nowe przystanki i parkingi. Zakłada się, że w przyszłym roku z tego połączenia skorzysta ponad 935,3 tys. pasażerów. W ramach tego przedsięwzięcia reaktywowana będzie biegnąca przez centrum miasta Tychy linia kolejowa, dzięki której do pociągu można będzie wsiąść na kilku przystankach w mieście, a nie tylko na dworcu głównym. Pociągi będą kursować średnio co 25 minut. Połączenie Katowice-Tychy będą obsługiwać kupione przez samorząd woj. śląskiego za blisko 90 mln zł szwajcarskie pociągi typu "Flirt" - szybkie, niskopodłogowe i klimatyzowane. W przyszłym roku tyski samorząd przekaże zarządowi woj. śląskiego blisko 1,3 mln zł, tym samym dofinansowując połączenie. Prognozy wskazują, że w przyszłym roku pociągi dofinansowywane przez samorząd woj. śląskiego przewiozą o ponad 4 proc. mniej pasażerów wobec roku 2008. Spodziewany jest spadek ogólnej liczby pasażerów z blisko 28,1 mln do ponad 26,9 mln osób. Najbardziej popularne regionalne połączenia kolejowe w woj. śląskim to trasa Gliwice-Katowice-Częstochowa (ponad 11,5 mln pasażerów spodziewanych w 2009 r.), Katowice-Bielsko-Biała-Zwardoń (blisko 4 mln), Katowice-Chałupki/ Racibórz (2,2 mln), Katowice- Tarnowskie Góry-Lubliniec (1,8 mln) i Katowice-Kraków (1,4 mln).