W ten sposób śląscy samorządowcy chcą stworzyć model, w którym kolej pełni funkcję kręgosłupa transportu publicznego - uzupełnianego przez pozostałe środki transportu. Obecnie wiele pociągów i autobusów w województwie, a zwłaszcza aglomeracji katowickiej, dubluje się i konkuruje ze sobą, a obowiązujące taryfy i rozkłady nie są skoordynowane. - Chcemy na siebie wziąć - jako organizator transportu - odpowiedzialność w zakresie konstrukcji rozkładu jazdy kolejowego i w oparciu oczywiście o sygnały płynące od pozostałych przewoźników i wiedzę, którą mają na temat stanu infrastruktury - powiedział sekretarz województwa śląskiego Łukasz Czopik. Przypomniał, że choć samorząd regionu jest organizatorem komunikacji na szczeblu ponad powiatowym, a więc podlega mu m.in. kolej, to w praktyce przyjmował z uwagami lub bez nich rozkłady w kształcie przedstawionym przez przewoźnika, czyli Przewozy Regionalne. - Teraz chcielibyśmy stopniowo zwiększać swój udział, by docelowo narzucać, gdzie i jak chcemy jeździć - tłumaczył Czopik. Zaznaczył, że władze woj. śląskiego chcą spróbować ułożyć swój pełny kolejowy rozkład jazdy dla całego regionu już przyszłym roku. Przy konstruowaniu pierwszego rozkładu samorządowcy planują współpracować z przewoźnikami. Czopik przyznał w poniedziałek, że osiągnięcie modelu idealnego - z koleją, jako główną osią transportu - będzie trudne przede wszystkim w aglomeracji katowickiej, gdzie powinno to oznaczać m.in. przemodelowanie układu linii autobusowych. Jednym z narzędzi ma stać się opracowywany przez samorząd - zgodnie z nową ustawą o publicznym transporcie zbiorowym - tzw. plan transportowy dla całego regionu. Zintegrowaniu różnych środków transportu ma sprzyjać też planowane w tegorocznym grudniowym rozkładzie jazdy tzw. taktowanie pociągów, czyli ustalanie ich odjazdów w stałych odstępach czasu. Na przeznaczonej do przejęcia w październiku przez samorządowe Koleje Śląskie linii Gliwice-Częstochowa ma to być takt 15-minutowy w godzinach szczytu i półgodzinny poza nimi. W teorii do regularnie jeżdżących pociągów łatwiej powinno dać się dopasować odjazdu przebiegających w pobliżu stacji linii komunikacji miejskiej. Sekretarz woj. śląskiego przyznał, że "wymusić w ostatecznym rozrachunku tego zachowania u innych organizatorów czy przewoźników autobusowych nie możemy".