Przedstawiciele zarządu parku i wykonawcy dokonali we wtorek symbolicznego wbicia łopaty pod fundamenty stacji Stadion Śląski. Rozpoczyna się zasadniczy moment tej inwestycji - powiedział prezes parku Arkadiusz Godlewski. W miejscu starej kolejki wykopano kilkumetrowy dół. Stanie tam część stacji z urządzeniami napędowymi. Za nią powstanie duży garaż, w którym będą przechowywane gondole i krzesełka. - Takiej kolei w Polsce nie ma. Na świecie jest natomiast tylko kilkadziesiąt takich urządzeń, czyli nizinnych z pojazdami mieszanymi - powiedział Bogdan Tarko, prezes Doppelmayr Polska, firmy, która wybuduje kolejkę. Na trasie będzie 15 gondoli i 30 kanap czteroosobowych. W razie potrzeby można je wymieniać, np. zimą może jeździć więcej gondoli. Mogą w nich podróżować zarówno osoby niepełnosprawne, jak i rodziny z dziećmi w wózkach. Trasa będzie miała ponad 2 km. Jej prędkość maksymalna wyniesie 5 metrów na sekundę, a przepustowość to 861 osób na godzinę w każdą stronę. W zależności od potrzeb może być zmieniana. Termin zakończenia projektu jest przewidziany na sierpień, jednak uczestnicy wtorkowego spotkania wyrazili nadzieję, że zostanie uruchomiona na Święto Parku Śląskiego, planowane na 21-23 czerwca. Wartość inwestycji to ok. 30 mln zł. Jej realizacja jest możliwa dzięki środkom unijnym z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Dotacja z tego źródła to ponad 20 mln zł, pozostałe środki to wkład własny Parku Śląskiego. Dotacja obejmuje rewitalizację jednego z trzech historycznych odcinków - od stacji przy Wesołym Miasteczku do Stadionu Śląskiego. Władze parku mają nadzieję, że na budowę dwóch kolejnych ramion uda się pozyskać pieniądze z nowej unijnej perspektywy finansowania. Kolejkę buduje firma Doppelmayr Polska, część międzynarodowego konsorcjum z dużym doświadczeniem w tej dziedzinie. Nowa napowietrzna kolejka zastąpi popularną Elkę, która przez prawie 40 lat należała do największych atrakcji parku, w którym znajdują się m.in. wesołe miasteczko, planetarium i ogród zoologiczny. Elka (nazwa pochodzi od pierwszych liter słów Elektryczne Linowe Koleje) kursowała po parku na trzech odcinkach o łącznej długości ok. 6 km. Przewoziła średnio ok. 135 tys. osób rocznie.