Terminal zbudowała niemiecka spółka z grupy Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA), a jego najemcą i operatorem będzie niemiecko-polska firma Polzug, gdzie po jednej trzeciej udziałów mają PKP Cargo, HHLA i DB Mobility Logistics z grupy niemieckich kolei. Według uczestniczącego w otwarciu terminalu wiceministra infrastruktury, Juliusza Engelhardta, otwarcie kolejnego już w ostatnim czasie w Polsce terminalu do obsługi przewozów intermodalnych (kontenerowych) potwierdza duży potencjał wzrostowy dla tego typu przewozów w Polsce. - Udział przewozów intermodalnych w towarowych przewozach kolejowych w Polsce jest dziś na poziomie ok. 3 proc. To niewiele w porównaniu do krajów Europy Zachodniej, gdzie ten wskaźnik kształtuje się na poziomie 13-15 proc. Widać, że także pod tym względem polska gospodarka upodabnia się do gospodarek zachodnich. Ten kierunek rozwojowy jest jak najbardziej właściwy - ocenił wiceminister. Engelhardt przypomniał, że w ramach unijnego programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" na wsparcie projektów rozwijających system przewozów intermodalnych przeznaczono 111 mln euro. - To dość duża kwota, w ramach której są wspierane zarówno projekty terminalowe, jak i taborowe - wyjaśnił wiceminister, podkreślając, że rozwój transportu intermodalnego jest też korzystny dla środowiska - więcej kontenerów na kolei oznacza mniej tirów z naczepami na drogach. Prezes firmy Polzug Intermodal, Walter Schulze-Freyberg, przypomniał, że firma ma już terminale przeładunkowe w Polsce - w okolicach Warszawy, Wrocławia i Poznania. Wkrótce w Poznaniu uruchomiony będzie tzw. hub - centrum, z którego kontenery będą rozwożone do innych terminali. - Wówczas będziemy mogli rozszerzyć naszą działalność w Polsce. Naszym celem jest stworzenie stałych połączeń kolejowych, regularnie kursujących pomiędzy portem w Hamburgu i terminalami w Polsce - zadeklarował Schulze-Freyberg. Terminal w Dąbrowie Górniczej wpisuje się także w strategię największego polskiego przewoźnika - PKP Cargo, jednego z udziałowców Polzugu. - Ta firma jest dla nas istotna z punktu widzenia sprawnego przewożenia towarów pomiędzy Hamburgiem a Polską - podkreślił prezes PKP Cargo, Wojciech Balczun. Jego zdaniem, w Polsce sieć terminali kontenerowych jest wciąż niewystarczająca; udział w takiej sieci, właściwe zasady współpracy terminali oraz dobrą organizację przewozów intermodalnych na terenie Polski prezes wymienił wśród istotnych elementów strategii spółki w tym zakresie. - Ten terminal jest jednym z elementów naszej strategii. Jesteśmy także bardzo zaawansowani w zakresie kapitałowego wejścia w Euroterminal w Sławkowie, ponadto jesteśmy właścicielami terminala w Gliwicach. Najważniejszą rzeczą będzie zbudowanie właściwego pozycjonowania tych terminali, żeby nie wystąpił efekt kanibalizacji, ale by terminale się wzajemnie uzupełniały - podkreślił Balczun. Dąbrowski terminal znajduje się w sąsiedztwie Euroterminalu w Sławkowie, gdzie kończy się szeroki tor kolejowy, łączy Polskę ze Wschodem. Daje to szansę na współpracę obu terminali w tym zakresie. Wiceminister Engelhardt nie widzi zagrożeń, związanych z konkurencją między tymi obiektami. - Pewna konkurencja będzie, ale trzeba patrzeć na nią pod kątem rozwoju rynku (...). Potencjał w Polsce jest olbrzymi i wzrostowy, będzie miejsce dla wszystkich. Konkurencja jedynie może przyczynić się do racjonalizacji kosztów i obniżki kosztów obsługi transportowej dla klienta - uważa wiceminister. Dąbrowski terminal powstał w 10 miesięcy. Jego powierzchnia to 225 tys. m kw.,˙ z czego połowa z przeznaczeniem na działalność terminalu kontenerowego (przeładunki i składowanie), a pozostała część na podnajem. Pracę znalazło na razie 25 osób, kilka ma być jeszcze przyjętych. Zaletą obiektu jest długość torów - każdy o długości 625 m, co pozwala na wprowadzenie tam całych pociągów, bez potrzeby ich dzielenia. Dzięki temu odprawy pociągów mają być szybsze i tańsze. Terminal ma codzienne połączenia kolejowe z portami morza północnego w Hamburgu, Bremerhaven i Rotterdamie. Polzug Intermodal od roku 1991 r. jest operatorem własnych pociągów kontenerowych kursujących pomiędzy portami morza północnego oraz terminalami w Polsce i Europie wschodniej. HHLA Intermodal oferuje sieć przewozów szynowych i drogowych, łączącą niemieckie porty morskie z zapleczem lądowym Europy. Dominują przewozy do Europy Środkowej i Wschodniej.