Przedsięwzięcie pod nazwą "Design do usług!" to część większego projektu Design Silesia, który funkcjonuje przy wydziale Europejskiego Funduszu Społecznego w urzędzie marszałkowskim woj. śląskiego Jak wyjaśniła wicedyrektor wydziału EFS w urzędzie Barbara Szafir, prekursorskie w skali kraju badanie wykorzysta metodę design thinking, czyli "myślenia projektowego". W każdej z wybranych instytucji przez kilka różnych dni w kolejnych miesiącach pracować będzie kilkuosobowy zespół, w którym znajdą się m.in. psycholog pracy, socjolog i projektant. Specjaliści przeanalizują pracę instytucji pod kątem kontaktu z klientami. Będą obserwować m.in. dostępność usług i efektywność organizacji pracy. Ich zadaniem będzie przygotowanie zestawu rekomendacji zmian i usprawnień dla badanych instytucji. Rezultatem ma być też przygotowanie case studies, czyli analizy przebadanych przypadków. Całość znajdzie się w raporcie, który ma służyć wszystkim instytucjom chcącym skorzystać z tych doświadczeń. Badanymi w najbliższych miesiącach instytucjami będą: Powiatowy Urząd Pracy w Żorach, który chce wypracować przyjazny model sprawnej obsługi klientów, należący do marszałka woj. śląskiego Regionalny Ośrodek Kultury w Katowicach oraz Urząd Miasta Tychy, który planuje otworzyć Biuro Obsługi Inwestorów. - Na razie do końca nie wiemy, czego się spodziewać. Wiemy, że będziemy m.in. pracować warsztatowo. Zespół projektu ma nas odwiedzić w maju - wtedy będzie m.in. prowadzona analiza problemów i jakości usług w naszym urzędzie - powiedziała koordynatorka projektu w tyskim magistracie Magdalena Ziętek-Pierzchała. Jak zaznaczyła, analiza w ramach "Design do usług!" ma dotyczyć praktycznie wszystkich wydziałów tyskiego urzędu miasta, które bezpośrednio kontaktują się z klientami. Urzędnicy mają nie być specjalnie informowani o przedsięwzięciu - badanie ma się odbywać w sposób naturalny, bez wcześniejszych przygotowań. Nabór chętnych do udziału w badaniu ogłoszono w listopadzie ub. roku. Zgłosiło się kilkanaście instytucji; w ostatnich tygodniach trwały rozmowy kwalifikacyjne z przedstawicielami dziesięciu z nich. Wcześniej zespół projektu Design Silesia wybrał członków zespołu, który będzie prowadził analizę. Jego pracę będzie ciągle nadzorował eksperci z walijskiego ośrodka Design Wales. Design Wales to jedno z największych w Europie centrów wiedzy dotyczącej wsparcia designu i związanych z projektowaniem polityk na poziomie regionalnym i krajowym. Instytucja ta zajmuje się też programami dotyczącymi projektowania usług publicznych, do których zalicza się m.in. śląskie badanie. - Design nie jest produktem, lecz procesem. To element polepszania jakości życia. Dawniej nasz pogląd o designie zakładał, że to jakieś połączenie przedsiębiorcy i projektanta. To jest jednak zdecydowanie szersze pojęcie: to nie tylko ergonomia, ale cały sposób myślenia - podkreślił w czwartek wicemarszałek woj. śląskiego Mariusz Kleszczewski. "Design do usług!" to jedno z zadań projektu "Design Silesia" realizowanego od września 2010 r. przez Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach. Partnerami Urzędu są w tym projekcie katowicka Akademia Sztuk Pięknych, Ars Cameralis Silesia Superioris, Politechnika Śląska w Gliwicach oraz Zamek Cieszyn. Projekt jest finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.