- Ruda Śląska to nie tylko górnicy i kuźnia kadr hutniczych, ale również artyści, architekci, profesorowie. Chcemy pokazać, że to znakomite miejsce do mieszkania, z którego wszędzie jest blisko - powiedział podczas wtorkowej konferencji prasowej w Katowicach prezydent miasta Andrzej Stania. Kampania jest adresowana do mieszkańców aglomeracji górnośląskiej. Pomysłodawcy akcji mają nadzieję, że zachęci ich ona do osiedlania się w tym mieście, spędzania w nim wolnego czasu, a także prowadzenia działalności gospodarczej. Pierwsze billboardy pojawią się w środę w Katowicach. Hasło kampanii to "Ruda Śląska - miasto otwartych możliwości". Oprócz postaci znanych w całej Polsce - jak Baszczyński, Radecka czy gitarzysta rockowy Andrzej Urny - na plakatach pojawi się m.in. Marlena Nowak, żona górnika zasypanego w kopalni "Pokój", uratowanego po pięciu dniach. Wszyscy biorą udział w kampanii społecznie. Robert Konieczny, którego projekty niezwykłych domów są nagradzane na prestiżowych międzynarodowych konkursach architektonicznych, podkreśla, że Ruda Śląska to świetne miejsce, kapitalnie skomunikowane i bardzo zielone. Przekonuje też, że brak wyraźnego centrum w tym mieście nie jest problemem. - Czasami brak może być zaletą. Promujemy Rudę po to, żeby ją uzupełnić. Naturalną koleją rzeczy budownictwo mieszkaniowe napędzi rozwój tego miejsca, pojawią się pozostałe elementy architektury miasta. Jest akcja, żeby stworzyć rynek w dzielnicy Nowy Bytom, pomysł bardzo mi się podoba - mówił podczas konferencji. Ruda Śląska liczy 147 tys. mieszkańców, ale w promieniu 25 km od tego miasta żyje ponad 3 mln ludzi. Jak podkreślają władze miasta, jest ono jednym z niewielu w Polsce z uchwalonym w całości planem zagospodarowania przestrzennego. Częścią kampanii są też zaplanowane na jesień warsztaty dla młodzieży pod hasłem "Otwieramy możliwości", które poprowadzą m.in. Radecka, Baszczyński, Konieczny i Urny. Miasto będzie się też promować na portalu Onet, za pośrednictwem opracowanej w kilku językach strony internetowej oraz na ulotkach. Nie zapomniano też o dzieciach - przygotowano dla nich stronę internetową, dzięki której mogą zwiedzać miasto z przewodnikiem - maskotką - wiewiórką o imieniu Ruda. Kampania ma potrwać 1,5 roku.