Zaprezentowany dziś pierwszy raport na temat rozwoju społeczeństwa informacyjnego w województwie śląskim jest - jak mówią jego inicjatorzy - swoistą fotografią obecnego stanu, pokazującą zarówno technologiczny i informatyczny, jak i psychologiczny aspekt zagadnienia. Chodziło o zbadanie, na ile dostępne dla mieszkańców i firm są nowoczesne środki komunikowania oraz na ile ludzie potrafią z nich korzystać. - Żyjemy w czasie rewolucji cyfrowej. Zrobienie fotografii takiej rewolucji nie jest łatwe, tym bardziej że odbywa się ona analogowo - stopniowo przechodzimy przez kolejne szczeble wtajemniczenia. Chcemy, by z tej fotografii - raportu - wynikały konkretne działania, które będziemy podejmować - powiedział podczas prezentacji raportu dyrektor Śląskiego Centrum Społeczeństwa Informacyjnego, Eugeniusz Romański. Zgodnie z definicją, społeczeństwo informacyjne to m.in. takie, gdzie każdy ma zapewniony dostęp do wszelkiego rodzaju informacji, niemal w każdym miejscu i czasie. Eksperci zastrzegają, że próba scharakteryzowania mieszkańców regionu jako społeczeństwa informacyjnego była o tyle trudna, że ciągle niewiele jest danych skutecznie opisujących tę dziedzinę życia. Dysponujące rocznym budżetem blisko 3 mln zł Śląskie Centrum Społeczeństwa Informacyjnego jest jednostką powołaną przez samorząd województwie śląskiego - pierwszą taką wśród polskich regionów. To właśnie ono zainicjowała opracowanie raportu; koordynuje też wdrażanie najważniejszych projektów samorządu w dziedzinie elektronicznej komunikacji w administracji czy rozbudowy regionalnej sieci światłowodowej. - Na tle innych regionów województwo śląskie ma rozwiniętą sieć szkieletową, a jednocześnie nasze pierwsze badanie pokazało, że 1,5 mln mieszkańców województwa (ponad 30 proc.) nie ma dostępu do sieci szerokopasmowej. Jadąc np. między Częstochową a Żywcem trafiamy na co najmniej cztery kilkukilometrowe odcinki, gdzie zanika sygnał w komórce. Tam nie ma w ogóle dostępu do internetu - mówił Romański. Samorząd województwa śląskiego zamierza likwidować białe plamy, budując tzw. pasywną infrastrukturę światłowodową, z której będą korzystać operatorzy telekomunikacyjni. Wart 70 mln zł projekt, w ramach którego powstanie ok. 500 km światłowodów, ma być dofinansowany ze środków unijnych. Pierwszy raport o śląskim społeczeństwie informacyjnym w wielu punktach potwierdził, że - wraz z Mazowieckiem - Śląskie należy do krajowych liderów w tej dziedzinie. Ponad połowa mieszkańców regularnie korzysta z internetu. Prawie co trzecia większa firma z regionu już zrezygnowała w relacjach z urzędami z korespondencji papierowej na rzecz elektronicznej. Ponad 50 proc. przedsiębiorstw (powyżej 10 pracowników) na Śląsku ma podpis elektroniczny - to jeden z najlepszych wyników w kraju. Jednak wśród mieszkańców regionu takim podpisem dysponuje jedynie 4 proc. Także relatywnie niewiele osób ma specjalny podpis, który mogą otrzymać w ramach obejmującego blisko 80 śląskich urzędów systemu Sekap. Ten unikatowy w skali kraju System Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej umożliwia załatwianie części spraw w urzędach drogą elektroniczną. Aby każdy mieszkaniec województwa miał zapewniony dostęp do wszelkiego rodzaju informacji w niemal każdym miejscu i czasie, potrzebna jest rozbudowana sieć telekomunikacyjna obejmująca zasięgiem wszystkich obywateli oraz dostępne dla wszystkich zasoby informacyjne. Ważna jest także świadomość mieszkańców w tym zakresie. - Chodzi o to, aby mieszkańcy mieli świadomość, że można skorzystać z usług elektronicznych, i potrafili to zrobić - zaznaczył jeden z konsultantów raportu, dr Rafał Żelazny z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.