- Mamy za sobą najlepszy czerwiec w historii lotniska - liczba pasażerów wzrosła o 9 proc. w porównaniu z ubiegłorocznym czerwcem. Liczba zaplanowanych operacji lotniczych wskazuje, że w lipcu i sierpniu padną kolejne historyczne rekordy w liczbie odprawionych pasażerów - ocenił rzecznik portu, Cezary Orzech. Jego zdaniem, po zakończeniu wakacji lotnisko odrobi starty z początku roku (ogółem za półrocze nastąpił spadek ruchu o 3,4 proc.) i wykaże wzrost liczby odprawionych pasażerów. W sumie port planuje w tym roku odprawić ok. 2,4 mln osób, wobec 2 mln 364,6 tys. pasażerów przed rokiem (spadek o ok. 2,5 proc. wobec 2008 r.). Władze portu spodziewają się w tym roku najlepszego w historii wyniku w segmencie ruchu czarterowego. W czerwcu tego roku, w odniesieniu do tego samego miesiąca 2009, ruch czarterowy wzrósł o 12,5 proc., a regularny o 6 proc. W całym półroczu 2010 r. lotnisko odprawiło ponad 1 mln 23 tys. pasażerów - czartery wzrosły o 6 proc., choć ruch ogółem zmalał o 3,4 proc. Do wiosny spadek sięgał 12 proc. Lotnisko Katowice jest centrum czarterowym dla południowej Polski. Codziennie wylatuje stąd kilkanaście samolotów (do 14 na dobę) z klientami biur podróży. Siatka połączeń czarterowych w tym sezonie obejmuje ponad 30 tras do kilkunastu państw. Lotnisko jest liderem wśród polskich portów regionalnych po względem liczby odprawianych pasażerów czarterowych - w zeszłym, rekordowym roku obsłużono ich ponad 600 tys. osób. W tym roku na podkatowickim lotnisku przybyło także tzw. przewoźników bazowych, czyli linii lotniczych, których maszyny stacjonują i są serwisowane w Pyrzowicach. W czerwcu dołączyła do nich polska linia Enter Air, realizująca loty czarterowe do wakacyjnych kurortów. Jej dwa samoloty stacjonują w Warszawie, jeden w Katowicach. Od maja bazę operacyjną w porcie Katowice ma także litewska linia czarterowa flyLAL. Wcześniej status tzw. przewoźnika bazowego mieli w Pyrzowicach dwaj przewoźnicy: PLL LOT i Wizz Air. LOT ma w porcie obecnie dwa samoloty, ale planuje zwiększenie ich liczby do czterech, Wizz Air natomiast ma w swojej katowickiej bazie pięć maszyn. Według przedstawicieli portu, jego atutem w pozyskiwaniu przewoźników bazowych jest własna baza technicznej obsługi samolotów, która w ciągu najbliższych dwóch lat zostanie rozbudowana o nowy hangar techniczny; wkrótce będzie ogłoszony przetarg na jego wykonawcę. Podkatowickie lotnisko należy do największych portów regionalnych w Polsce. W ciągu najbliższych sześciu lat planuje inwestycje za prawie 630 mln zł. Rusza budowa nowych płyt postojowych dla samolotów, a w następnie m.in. budowa nowej drogi startowej, dróg kołowania i terminalu cargo.