Z danych przedstawionych w poniedziałek przez służby prasowe lotniska wynika, że port w Pyrzowicach jest obecnie drugim, po krakowskich Balicach, regionalnym lotniskiem w Polsce. Krakowski port, mimo spadku liczby pasażerów o 4,7 proc., obsłużył w minionym roku ponad 2 mln 923 tys. osób. W Pyrzowicach liczba odprawianych pasażerów wzrosła w stosunku do poprzedniego roku o 21,6 proc. W ruchu regularnym pasażerów było więcej o 18 proc., w czarterowym - o 39 proc. - Z ponad 600 tys. pasażerami czarterowymi katowickie lotnisko potwierdziło swoją silną pozycję Centrum Czarterowego Polski Południowej i drugiego w kraju, po porcie lotniczym Warszawa, lotniska pod względem obsługi tego rodzaju ruchu - powiedział rzecznik portu, Cezary Orzech. Liczba operacji lotniczych wzrosła o 10 proc., do ponad 27 tys. Najwięcej pasażerów w minionym roku (ponad 301 tys.) odprawiono w lipcu. W strukturze lotów dominuje ruch regularny (71,9 proc. pasażerów), czarterowy to 26,1 proc. Pozostałe 2 proc. to m.in. pasażerowie General Aviation, czyli np. prywatne samoloty. W minionym roku podkatowickie lotnisko wzbogaciło się o sześć nowych tras regularnych i osiem czarterowych. Trzy połączenia regularne do Shannon, Birmingham i Londynu-Stansted otworzyła irlandzka linia lotnicza Ryanair. Wizz Air uruchomił regularne połączenie do Bolonii, a operująca z Pyrzowic od kwietnia 2008 linia Germanwings otworzyła trasy do Stuttgartu i Kolonii. Lotnisko w Pyrzowicach, obok portów w Krakowie i Gdańsku, należy do największych i najszybciej rozwijających się portów regionalnych w Polsce. W ciągu najbliższych kilku lat władze lotniska planują inwestycje wartości ok. 0,5 mld zł, m.in. budowę drugiego pasa startowego i nowego terminalu. Ok. 40 proc. nakładów mają pokryć środki unijne. Niedawno na lotnisku zakończyła się rozbudowa płyt postojowych dla samolotów.