Hasło "Katowice. Dla odmiany" wybrali mieszkańcy w internetowej ankiecie. Spodobało się 48 proc. głosujących. Alternatywne hasło "Katowice. W centrum przemian" poparło 38 proc. uczestników ankiety. Pozostałe 14 proc. internautów uznało, że żadne z tych haseł nie powinno zostać wykorzystane. Obie propozycje haseł autorzy powstającej nowej strategii promocji miasta przedstawili po tym, gdy zaproponowany początkowo slogan "Katowice - centrum nowych form" nie spodobał się mieszkańcom. Konsultacje rozpoczęły się w połowie czerwca ub. roku. Ich efektem była rezygnacja z pierwszego zaproponowanego hasła oraz nacisk na akcentowanie zmian zachodzących w mieście. Łącznie stronę www.opowiedzkatowice.pl odwiedziło blisko 600 osób. Dwie trzecie uczestników konsultacji uznało, że w działaniach promocyjnych Katowic warto podkreślać, że miasto się zmienia. Akceptację większości zyskały takie proponowane pożądane cechy Katowic, jak: metropolitalność, dziedzictwo, alternatywa, aktywność i ekoodpowiedzialność. Autorzy strategii przedstawiają Katowice jako złożoną "markę produktową", wyodrębniając w niej najważniejsze atuty miasta. Twórcy strategii uznali, że Katowice - wciąż kojarzone w Polsce głównie z górnictwem, przemysłem i imprezami w Spodku - powinny promować się w niestandardowy, zaskakujący i intrygujący sposób. Strategia stawia na eksponowanie bogatego dziedzictwa miasta i jego metropolitalnej skali, przy wykorzystaniu alternatywnych form przekazu i dotarcia do odbiorców. Symbolem graficznym stolicy regionu nie jest już Spodek, ale znane ze starań o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury dwuwarstwowe serce, którego kolorystyka symbolicznie łączy przemysłowe korzenie oraz współczesną aktywność i wielobarwność miasta. W sercu łączą się dwa sposoby postrzegania Katowic. Z jednej strony - jako tradycyjnego, industrialnego, górniczego miasta, a z drugiej - ośrodka miasta innowacyjnego, aktywnego, nowoczesnego i awangardowego. Zachodzące w Katowicach przemiany mają być akcentowane w promocji Katowic przez trzy najbliższe lata. Autorzy strategii zakładają, że w 2015 r. wyraźnie będzie już widać efekty rozpoczętych w ostatnich latach działań, m.in. projektów dawnego biura Europejskiej Stolicy Kultury, inwestycji kulturalnych i biznesowych na terenach po kopalni Katowice czy rewitalizacji śródmieścia. Twórcy strategii zauważają, że kształtowanie marki miejskiej jest procesem wieloetapowym i długotrwałym, a akcja promocyjna ma szanse powodzenia tylko wówczas, gdy znajdzie potwierdzenia w autentycznych zmianach w mieście. - Obecnie wiele wskazuje na to, że postulaty te zostaną w Katowicach spełnione i stolica woj. śląskiego nie pierwszy raz w swej krótkiej, bo niespełna półtorawiecznej historii objawi się jako dynamiczny i nowoczesny ośrodek gospodarczy, miasto atrakcyjne do życia, a przy tym ważny europejski ośrodek biznesu oraz inspirujące i przyciągające miejsce spotkań wielomilionowej społeczności - podsumowali. Największymi projektami promocyjnymi wpływającymi na wizerunek Katowic w ostatnich latach były starania o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 r. (pod hasłem "Katowice - Miasto Ogrodów") oraz kampania "Miasto wielkich wydarzeń". Teraz miasto chce wdrożyć nową strategię promocji.