Trzypasmowa Drogowa Trasa Średnicowa to kluczowa arteria w aglomeracji katowickiej. Nosi oznaczenie drogi wojewódzkiej nr 902. W czerwcu ub. roku do istniejącego już wcześniej 15,5 km odcinka od węzła z trasą S86 w Katowicach do granicy Rudy Śląskiej i Zabrza dołączono zbudowany za 348 mln zł kolejny fragment do centrum Zabrza (5 km). Do zbudowania pozostaje jeszcze łącznie 15,8 km trasy. Jak poinformowała w środę rzeczniczka DTŚ SA Danuta Żak, we wtorek ogłoszono przetarg na budowę dwóch projektowych odcinków Z3 i Z4 od centrum Zabrza do granicy Gliwic - o łącznej długości 2950 m. Termin składania ofert wyznaczono na 23 lutego. Władze spółki mają nadzieję, że procedura przebiegnie sprawnie i wykonawca zostanie wyłoniony jeszcze w tym półroczu. Chodzi o fragment obejmujący przebieg "średnicówki" od istniejącego węzła przy ul. De Gaulle'a w centrum Zabrza do granicy tego miasta z Gliwicami. W większości trasa pobiegnie tam przez teren leśny - w obrębie zabrzańskiego Parku Powstańców. Zgodnie z projektem, będzie to trzypasmowa bezkolizyjna trasa o prędkości dopuszczalnej 80 km/h w części położonej bliżej centrum Zabrza oraz 100 km/h na niespełna kilometrowym odcinku bliżej granicy Gliwic. Na tym fragmencie zaplanowano tylko jeden węzeł - łączący trasę, poprzez ok. 700-metrowy dwukierunkowy łącznik - z ul. Roosevelta w Zabrzu i będącą jej przedłużeniem ul. Sikorskiego w Gliwicach. W ramach tego kontraktu powstanie też jeden tunel drogowy (w ciągu ul. Jaskółczej), most nad potokiem Guido oraz wiadukt nad linią kolejową. Kolejne przetargi na pozostałe odcinki trasy w Gliwicach - od granicy z Zabrzem do ul. Kujawskiej oraz od ul. Kujawskiej do węzła przy drodze krajowej nr 88 - mają zostać ogłoszone w kolejnych miesiącach. Pierwszy z nich - obejmujący m.in. węzeł z istniejącą autostradą A1 - planowany jest na marzec. Drugi - przecinający ścisłe centrum Gliwic - w połowie roku. Jeśli wszystkie przetargi udałoby się zakończyć w 2012 r., prace na wszystkich brakujących w Zabrzu i Gliwicach częściach "średnicówki" mogłyby być prowadzone równolegle. Wówczas całość trasy - niezależnie od rozważanej jej dalszej rozbudowy w kierunku wschodnim od Katowic - mogłaby być gotowa w 2014 lub 2015 r. Wszystkie zabrzańskie i gliwickie odcinki DTŚ mają być finansowane przede wszystkim z zaciągniętego przez budżet państwa kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego (160 mln euro). 75 mln euro ma pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego 2007-2013. Pozostałe źródła to rezerwa subwencji ogólnej i budżety samorządów. Pochodzące sprzed kilku lat - i jak zastrzegają władze DTŚ SA już nieaktualne - szacunki określały wstępnie łączny koszt zabrzańskich i gliwickich odcinków DTŚ na ok. 900 mln zł. Zgodnie z unijnymi przepisami spółka podczas trwania przetargów nie podaje wycen inwestorskich, zostaną one upublicznione wraz z otwarciem ofert. Drogowa Trasa Średnicowa to najważniejsza, obok ukończonego już odcinka autostrady A4, inwestycja drogowa na Śląsku. Od Katowic do Gliwic skomunikuje razem sześć miast - nie zastąpi równoległej autostrady A4, przeznaczonej dla ruchu tranzytowego - lecz obsłuży ruch lokalny.