- Celem projektu jest uświadomienie młodzieży, jak ważne są segregowanie śmieci i recykling materiałów wtórnych oraz pokazanie tego, jak funkcjonuje gospodarka odpadami i propagowanie tej inicjatywy wśród dorosłych - powiedział w piątek dyrektor biura Górnośląskiego Związku Metropolitarnego (GZM) Piotr Popiel. Jednym z zadań GZM - tworzonego przez 14 śląskich i zagłębiowskich miast określanych mianem metropolii Silesia - jest przygotowanie kompleksowego systemu gospodarki odpadami. Projekt dla uczniów ma być jednym z pierwszych kroków ku zmianie sposobu gospodarowania odpadami w metropolii. W razie powodzenia projektu jego skala ma zostać rozszerzona. Szkoła, która zbierze najwięcej plastikowych butelek oraz uczniowie trzech najlepszych klas otrzymają drobne nagrody rzeczowe. Ich rywalizację uzupełni akcja edukacyjna prowadzona przez fundację ekologiczną Silesia oraz Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych w Rudzie Śląskiej, gdzie od 15 lat prowadzona jest selektywna zbiórka odpadów. Plastikowe butelki produkowane są z poliestru (PET), który jest materiałem termoplastycznym, dzięki czemu może zostać stopiony i wykorzystany ponownie. Pozwala to na zaoszczędzanie ropy naftowej, z której jest produkowany oraz zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. W ciągu roku w Polsce produkuje się ok. 200 tys. ton plastikowych butelek typu PET. Większość z nich trafia na wysypiska śmieci, w tym ok. 10 tys. ton na składowiska na terenie metropolii. Taka ilość wystarczyłaby na pokrycie metrową warstwą plastikowych butelek powierzchni 56 boisk piłkarskich. Górnośląski Związek Metropolitarny działa od 2007 r. Zrzeszenie w GZM umożliwia śląskim i zagłębiowskim miastom m.in. wspólne planowanie i prowadzenie inwestycji oraz staranie się o środki na ich finansowanie. Związek poprowadzi m.in. wartą ok. 700 mln zł modernizację infrastruktury komunikacyjnej w regionie, zaplanowaną na lata 2008-2011. W skład wspólnego systemu gospodarki odpadami GZM docelowo mają wejść: sortownie odpadów komunalnych, linia demontażu odpadów wielkogabarytowych, stacja przerobu odpadów budowlano-remontowych, kompostownie odpadów biodegradowalnych i dwie spalarnie. Część tych instalacji już istnieje. Koszt budowy spalarni oszacowano na ponad 1 mld zł, z czego wkład własny samorządów to ok. 500 mln zł.