Kurs z technologii informacyjno-komunikacyjnych "Specjalista ICT w edukacji szkolnej" trwał 128 godzin. Nauczyciele dowiedzieli się, na czym polega nauczanie z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, oraz jak należy przygotować materiał multimedialny dla ucznia, aby można go było później wykorzystać na lekcjach. Jak powiedziała w środę w trakcie briefingu prasowego dyrektor Grupy Edukacyjno-Szkoleniowej "Sokrates" w Bytomiu Anna Stalmach-Tkacz, "tablet czy laptop to tylko narzędzia", ich wykorzystanie na lekcjach ma sens tylko wtedy, kiedy nauczyciel przygotował bardzo dobry multimedialny materiał, który jest w miarę spójny programowo z podręcznikiem, bądź jest jego pogłębieniem. "Niestety do tej pory nauczyciele nie byli na studiach do tego przygotowywani" - tłumaczyła. Projekt był realizowany przez rok. W pierwszym etapie w kursie udział wzięło 90 nauczycieli, którzy zostali tak przeszkoleni, aby przekazywać swoją wiedzę innym osobom w szkołach. W sumie w projekcie uczestniczyło prawie 1 tys. nauczycieli ze szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, m.in. z Katowic, Siemianowic Śląskich, Sosnowca, Zabrza, Bytomia, Pszczyny, Radzionkowa, Wodzisławia Śląskiego. Dyrektor Zespołu Szkół nr 1 w Wodzisławiu Śląskim Włodzimierz Hepner wziął udział w kursie. "Mam już dziesięciu wyszkolonych nauczycieli, specjalistów ICT, którzy już realizują swoje zadania w szkole, a naszym uczniom bardzo się podobają lekcje z wykorzystaniem 30 tabletów, które zakupiliśmy. Stosujemy je głównie na matematyce, fizyce, chemii, informatyce i języku angielskim" - powiedział Hepner z wykształcenia informatyk. Autorka projektu, wiceprezes Eminus Knowledge Management Agata Rutkowska powiedziała, że po takim kursie nauczyciele potrafią wykorzystać cały zasób elektronicznych narzędzi, do tego by przygotować multimedialną lekcję. Stalmach-Tkacz tłumaczyła, że wielu nauczycieli nie kryło swoich obaw ze względu na swoje umiejętności. "Jedni umieli tylko obsłużyć edytor tekstu WORD, inni mieli pojęcie jak tworzyć proste animacje, różnice były duże, ale w trakcie kursu każdy z nich stworzył swój własny materiał. Teraz potrafią obsłużyć platformę e-learningową, przeprowadzi kurs e-learningowy na lekcji, który może objąć całą lekcje, bądź tylko jej część, wiedzą jak wykorzystać grafikę, dźwięk, złożyć to wszystko i udostępnić uczniom oraz ich rodzicom, aby można było wykorzystać te materiały także w domu" - powiedziała dyrektor "Sokratesa". Organizatorzy kursu, czyli Grupa Edukacyjno-Szkoleniowa "Sokrates", Fundacja Instytutu Badania i Rozwoju Aktywności Społecznej oraz firma Eminus Knowledge Management wybrali 27 najlepszych projektów lekcyjnych, które powstały w trakcie kursu. Stalmach-Tkacz zapewniała, że trafią do wielu szkół w województwie. W czerwcu powstanie także specjalna platforma z materiałami e-learningowymi, aby nauczyciele mogli wzbogacać swój warsztat pracy. Kurs "Specjalista ICT w edukacji szkolnej" kosztował ok. 1 mln zł. Stalmach-Tkacz nie kryła, że kurs miał pośrednio związek z rządowym programem rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych "Cyfrowa szkoła". "Wiedząc o pewnych planach, które jako placówka doskonalenia nauczycieli mamy obowiązek znać, wystąpiliśmy ponad rok temu do Urzędu Marszałkowskiego i otrzymaliśmy dofinansowanie do kursu" - dodała. Pieniądze pochodziły z Europejskiego Funduszu Społecznego.