Będzie ono kształcić m.in. specjalistów budowy lotnisk, obsługi lotnisk i sprzętu lotniczego, logistyki, obsługi rynku lotniczego, organizacji operacji lotniczych oraz informatyków wyspecjalizowanych w problemach lotnictwa. Jak podkreślają twórcy centrum, to zawody nie tylko poszukiwane na rynku, ale i zapewniające wysokie pensje. Zaplanowano studia dzienne, podyplomowe oraz kursy umożliwiające zdobycie potrzebnych certyfikatów. We wtorek w Gliwicach odbyło się seminarium inaugurujące działalność centrum, współtworzonego przez Politechnikę Śląską, Urząd Lotnictwa Cywilnego w Warszawie i Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze w Katowicach. To pierwsza taka inicjatywa w Polsce. - Lotnictwo w Polsce burzliwie się rozwija, potrzebuje specjalistów. Organizacyjna część przedsięwzięcia dobiega końca. Dziś powołujemy Radę Programowo-Naukową, dzięki której centrum ruszy pełną parą - powiedział dziennikarzom rektor Politechniki Śląskiej, prof. Wojciech Zieliński. Na studiach dziennych nowe kierunki zostaną uruchomione w przyszłym roku. A wcześniej na zlokalizowanym w Katowicach wydziale transportu Politechniki Śląskiej zorganizowano podyplomowe studia dla pracowników lotnisk w zakresie organizacji lotnictwa cywilnego w UE. To pierwsze takie studia w Polsce prowadzone na cywilnej uczelni. Rektor szacuje, że kiedy centrum ruszy pełną parą, rocznie będzie je opuszczać ok. 240 specjalistów tych poszukiwanych specjalności. - Mamy do czynienia z gwałtownym rozwojem lotnictwa cywilnego w Polsce. Jeszcze 15 lat temu przewożono 10 proc. obecnej liczby pasażerów. Brakuje ludzi wykształconych kierunkowo, z umiejętnościami funkcjonowania we współczesnym lotnictwie. Nigdzie w Polsce nie kształcono ludzi do tych zadań, które w tej chwili są konieczne - powiedział wiceprezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Zbigniew Mączka. W centrum planowane są także badania nad kluczowymi problemami lotnictwa cywilnego, głównie w zakresie lotniczej platformy technologicznej, eksploatacji i obsługi statków powietrznych, infrastruktury lotnisk oraz systemów wspierających procesy zarządzania.