W oficjalnym otwarciu nowego dworca uczestniczyli m.in. minister transportu Sławomir Nowak, przedstawiciele PKP oraz hiszpańskiej firmy Neinver, która jest partnerem kolei w tym przedsięwzięciu. Przedstawiciele hiszpańskiego inwestora podkreślali, że warta ok. 240 mln euro budowa w Katowicach to obecnie największy projekt firmy w Europie. Prezydent Katowic Piotr Uszok, który symbolicznie otworzył obiekt, wskazał, że nowoczesny dworzec korzystnie wpłynie na wizerunek miasta. Nowy dworzec jest częścią kompleksu handlowo-usługowego - budowa jego części komercyjnej zakończy się za kilka miesięcy. Minister transportu nie obawia się, że funkcje handlowe i usługowe będą dominować nad komunikacyjną rolą obiektu. Jak mówił, przy przygotowywaniu projektu w Katowicach analizowano rozwiązania zastosowane na innych nowych dworcach w Europie. Wszędzie szeroko uwzględniono usługi, których potrzebują pasażerowie - gastronomię, handel, internet. "Dziś przy dworcach na nowo skupia się życie" - ocenił Nowak, wskazując, że dotyczy to również dworca w Katowicach. Dla podróżnych obiekt będzie udostępniony w poniedziałek od godz. 16. Wówczas z głośników na dworcu i peronach popłyną słowa powitania, nagrane przez znanych Ślązaków (m.in. Kazimierza Kutza) i wszystkich, którzy skorzystali w ostatnich dniach z możliwości nagrania własnych powitań. Wieczorem, ok. godz. 19. na elewacji obiektu zostanie zapalony neon z napisem "Katowice" - przeniesiony ze starego dworca. Otwarcie nowej hali obsługi pasażerów to koniec pierwszego etapu wartej około 240 mln euro inwestycji na katowickim placu Szewczyka. Realizują ją wspólnie firma Neinver i PKP. Według poniedziałkowych informacji inwestorów w pierwszym kwartale 2013 r. oddany ma zostać zlokalizowany pod dworcem niewielki podziemny terminal autobusowy. Prawdopodobnie w podobnym czasie drożny będzie przejazd pod dworcem podziemnym odcinkiem ul. Dworcowej. Do połowy 2013 r. otwarta ma zostać największa część kompleksu - "Galeria Katowicka", gdzie na 53 tys. m kw. znajdzie się ponad 200 sklepów i punktów usługowych. Całości dopełni wówczas podziemny parking na ok. 1,2 tys. samochodów. W przyszłości obok kompleksu ma jeszcze stanąć biurowiec. Oddana w poniedziałek dworcowa część inwestycji kosztowała ok. 76 mln euro i liczy ok. 7 tys. m kw. powierzchni, z czego ogólnodostępnych jest ok. 5 tys. m kw., a przeznaczonych wyłącznie do obsługi pasażerów - ok. 3 tys. m kw. To mniej niż w starej, dwukondygnacyjnej hali. Aby podróżni szybko odnaleźli się w nowym miejscu, na dworzec wysłani zostali informatorzy, rozdający mapki i wskazujący lokalizację kas biletowych czy wejścia na perony. Główne wejście do nowego dworca znalazło się gdzie indziej niż w starym - na przedłużeniu ulicy Stawowej. Wchodząc tamtędy, podróżni zobaczą na wprost m.in. punkt i tablice informacyjne, a po prawej stronie - równoległy do peronów główny pasaż dworca. Kasy - pięć PKP IC i cztery Kolei Śląskich - a także punkty informacyjne przewoźników i toalety umieszczono po północnej stronie pasażu. Po stronie południowej, między wejściami do tuneli, znalazły się lokale komercyjne, m.in. gastronomiczne. Łącznie w części dworcowej jest 31 punktów handlowych i usługowych. Projekt połączonych dworca i galerii handlowej przygotowała pracownia SUD Architectes. Nawiązuje on - według inwestora - do poprzedniej, zburzonej hali z szesnastoma charakterystycznymi betonowymi kielichami, które - ustawione w dwóch równoległych rzędach - tworzyły dach budynku. Kielichy zostały odtworzone - metodą zbliżoną do oryginalnej, z szalunkiem z drewnianych listewek. Wnętrza części dworcowej wykończone są m.in. surowym betonem, elementami ze stali nierdzewnej i szkła. Na dworcu zainstalowano 49 kamer monitoringu. Wdrożono też inteligentny system zarządzania obiektem. Główną halę starego katowickiego dworca zamknięto dla podróżnych 25 października 2010 r., jej wyburzanie ruszyło 12 grudnia 2010 r. Wcześniej obsługę podróżnych przejęła częściowo wyremontowana część starego dworca po drugiej stronie torów, od strony placu Andrzeja. Po otwarciu nowej hali obsługa podróżnych będzie prowadzona równocześnie w obu miejscach. Wejście do nowego obiektu będzie na razie możliwe od ul. Stawowej, od ul. Słowackiego oraz od placu Andrzeja - tunelami pod peronami. Niezależnie od budowy dworcowego kompleksu Centrum Realizacji Inwestycji PKP prowadzi modernizację peronów stacji Katowice. Inwestycja - warta ok. 65 mln zł - ma być gotowa przed końcem 2012 r. Po zakończeniu prac Katowice będą czwartą w Polsce tak dużą stacją, gdzie wszystkie perony i tory będą w pełni zadaszone. Katowicki dworzec należy do największych w Polsce. Rocznie przewija się tu nawet 12 mln osób. Każdej doby przez stację Katowice Osobowa przejeżdża 520 pociągów. Grupa PKP prowadzi obecnie program modernizacji polskich dworców kolejowych. W minionych dwóch latach zmodernizowanych lub zbudowanych od podstaw zostało 41 takich obiektów, m.in. Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Wrocław Główny, Poznań Główny, Gdynia, Malbork i Przemyśl. W trakcie modernizacji są 22 dworce, np. w Głogowie, Krakowie, Sieradzu, Swarzędzu, Kłodzku i Radomiu. Przed końcem tego roku PKP ogłoszą przetargi na modernizację 15 kolejnych dworców, m.in. w Kaliszu, Toruniu, Legnicy i Inowrocławiu. Przygotowywana jest też dokumentacja umożliwiająca modernizację dworców: Szczecin Główny, Bydgoszcz Główna, Gliwice, Piła, Środa Wielkopolska, Rumia i Lębork.