W Chorzowie rozpocznie się przebudowa torowiska na ul. Armii Krajowej w dzielnicy Batory. To dawna przelotowa droga łącząca m.in. Katowice ze Świętochłowicami. Już w sobotę wyłączono tam ruch tramwajowy, by zabudować tzw. rozjazdy technologiczne. To rozwiązanie umożliwi prowadzenie od poniedziałku zamierzonych prac przy utrzymaniu ruchu tramwajów linii nr 7, 13 i 20 jednym torem. Od poniedziałku, wraz z rozpoczęciem przebudowy torowiska, zamknięta zostanie też jezdnia ul. Armii Krajowej w stronę Świętochłowic. Inwestycję tramwajową postanowił bowiem wykorzystać chorzowski samorząd - niezależnie od prac przy torowisku swoje sieci będą wymieniać gazownicy i wodociągowcy. Po ich zakończeniu cała ulica zyska nową nawierzchnię. Objazd zamkniętego połączenia dla samochodów Na razie objazd zamkniętego połączenia dla samochodów wytyczono pobliską równoległą Drogową Trasą Średnicową. Jej fragmentem pojedzie też część autobusów. Z objazdów - różnymi trasami - korzystać będą autobusy kursujące ul. Armii Krajowej w stronę Świętochłowic (linie nr: 6, 7, 23 i 7N) i do centrum Chorzowa (linie nr: 22, 48, 74, 139, 144, 632 i 974). Szczegóły organizator komunikacji miejskiej w regionie - KZK GOP - podaje na swojej stronie internetowej. Również w poniedziałek w Zabrzu rozpocznie się modernizacja torowiska wbudowanego w ul. 3 Maja, która prowadzi z centrum miasta m.in. w kierunku autostrady A4. Ponieważ na tej ruchliwej arterii jest tylko jeden tor, tramwaje kursującej tamtędy linii nr 3 z dzielnicy Mikulczyce do dzielnicy Makoszowy zostaną skierowane z centrum do pętli Zaborze. Zamiast nich do Makoszów z dworca autobusowego przy ul. Goethego będzie odjeżdżała zastępcza linia autobusowa T-3. Zamknięty ruch na fragmencie ul. 3 Maja W pierwszym etapie prac zamknięty zostanie ruch na fragmencie ul. 3 Maja w stronę centrum miasta, między ulicami Makoszowską a Ślęczka. Autobusy linii nr: 7, 23, 47, 111, 198, 199 i 7N będą kierowane objazdem przez ulice Winklera i de Gaulle'a. Linie nr: 7, 198, 720 i 7N będą wracały do ul. 3 Maja za zamkniętym odcinkiem przez ul. Ślęczka. W związku z tym remontem w poniedziałek zamknięta dla ruchu zostanie też ul. Lutra. Zamiast nią autobusy linii nr: 6, 89, 111, 234 i 280 pojadą ulicami Karłowicza i Padlewskiego. Autobusy linii nr: 840, 870 i 840N będą kursowały aleją Bohaterów Monte Cassino. Równolegle z torowiskiem w ul. 3 Maja remontowany będzie odcinek wydzielonej dwutorowej linii wzdłuż zabrzańskiej ul. Wolności w pobliżu granicy Gliwic. Ruch tramwajów będzie tam odbywał się wahadłowo jednym torem, a przy remontowanym torowisku zamknięty zostanie jeden z dwóch pasów ulicy w kierunku centrum. Wykonawcą modernizacji torowiska na ul. Armii Krajowej w Chorzowie jest polsko-hiszpańskie konsorcjum NDI-Balzola, które wygrało przetarg z ceną prawie 29 mln zł. Roboty w Zabrzu na ul. 3 Maja i ul. Wolności przeprowadzi firma ZUE - za 20,5 mln zł. Element unijnego projektu modernizacji infrastruktury Rozpoczynające się w Chorzowie i Zabrzu przebudowy torowisk to elementy wartego 800 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w sześciu miastach regionu. Prace w wielu miejscach już się rozpoczęły. Do końca 2014 r. w aglomeracji wykonane mają zostać m.in. remonty w sumie ok. 46 km torów. Projekt koordynuje spółka Tramwaje Śląskie. Prócz trwających już robót m.in. w Bytomiu, Chorzowie, Katowicach, Rudzie Śląskiej i Sosnowcu, w ramach unijnego projektu trwają przetargi na modernizację torowiska w ul. Obrońców Westerplatte w katowickiej dzielnicy Szopienice oraz modernizację i rozbudowę linii Katowice-Sosnowiec. W najbliższym czasie ogłaszane mają być już ostatnie postępowania dotyczące ulic Gliwickiej i Kościuszki w Katowicach, a także ul. Wolności w Chorzowie. Planowana wartość całego unijnego projektu (modernizacja infrastruktury oraz remont i zakup nowych tramwajów, a w Tychach trolejbusów) to niespełna 652 mln zł netto (801 mln zł brutto). Dofinansowanie z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko to ok. 385 mln zł (59 proc. kosztów).