Zgodnie z nową taryfą normalny bilet na jedno miasto (lub ważny przez 15 minut) zdrożeje z 3,00 zł na 3,20 zł, na dwa miasta (lub ważny przez 30 minut) z 3,60 zł na 3,80 zł, a na trzy i więcej miast (lub ważny przez godzinę) - z 4,40 zł na 4,80 zł. 4,80 zł będą kosztowały też bilety sprzedawane przez kierowców w autobusach i tramwajach. Dobowy bilet na okaziciela ma kosztować 18 zł (zamiast 16 zł), 48-godzinny 28 zł (w miejsce 26 zł), 5-dniowy 44 zł (dotąd 40 zł), tygodniowy 50 zł (obecnie 46 zł), 14-dniowy 88 zł (dziś 82 zł), a miesięczny do 174 zł (w miejsce 160 zł.). Bilet uczniowski (szkolny - na jedną trasę) ma kosztować 50 złote (dotąd 45 zł), a wakacyjny 260 złotych (dotąd 240 zł). Imienny miesięczny bilet autobusowo-tramwajowy na jedno miasto podrożeje ze 116 na 126 złotych, a imienny miesięczny bilet na całą sieć - ze 138 zł na 150 zł. Kwartalny bilet imienny na jedno miasto będzie kosztował 322 zł (zamiast 296 zł), a na całą sieć - 376 złote (w miejsce 348 zł). Wzrośnie też kara za jazdę bez ważnego biletu - ze 150 do 160 zł (płatna do tygodnia będzie wynosiła 125 zł, zamiast jak dotąd 110 zł). W przyjętych w ubiegłym roku nowych zasadach polityki taryfowej KZK GOP wskazano m.in. że wydatki na przewozy w latach 2008-2011 wzrosły ok. 21,7 proc. i były w tym czasie wyższe od inflacji o 10,8 proc. W przypadku autobusów wynikało to ze sposobu waloryzacji stawek oraz rezultatów przetargów. W przypadku tramwajów wzrost wydatków wiązał się ze wzrostem inwestycji. Jednocześnie w ubiegłorocznym dokumencie wskazano, że spada liczba przejazdów miejskim transportem zbiorowym - na terenie KZK GOP w latach 2008-2011 o 12,8 proc. W rezultacie zmienia się struktura finansowania komunikacji publicznej - w 2008 r. dochody z biletów pokrywały 50,2 proc. wydatków KZK GOP, a w 2011 r. - 43,6 proc. Resztę dokładają gminy. KZK GOP to największy organizator komunikacji miejskiej w kraju - tworzy go 26 gmin; obsługuje teren zamieszkany przez ok. 2 mln ludzi. Bilety KZK GOP obowiązują również na terenie sąsiedniego związku - MZKP w Tarnowskich Górach tworzonego przez 9 gmin przylegających do aglomeracji katowickiej od północy. Jak zaznaczyła w poniedziałek Koteras, o wprowadzeniu uchwały w sprawie zmiany taryfy zdecydował zarząd KZK GOP, a nie - jak odbywało się to dotychczas - zgromadzenie, czyli najważniejsze gremium tego związku. Zmiana wynika z zapisów nowej ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.