W woj. śląskim działa prawie 1,5 tys. z blisko 8 tys. polskich placówek oświatowych biorących udział w programie (najwięcej w Polsce). W pięciolecie funkcjonowania projektu podsumowującą ten okres konferencję zorganizowało w poniedziałek kuratorium oświaty w Katowicach. Program eTwinning zakłada łączenie i współpracę za pośrednictwem mediów elektronicznych przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów i ponadgimnazjalnych z 30 europejskich krajów, a także promocję szkolenia nauczycieli. W ramach przedsięwzięcia uczniowie w wieku od 3 do 19 lat i nauczyciele z państw Unii Europejskiej oraz Islandii, Norwegii, Chorwacji, Macedonii i Turcji wykorzystują internet do współpracy międzynarodowej, przygotowują wspólne projekty edukacyjne lub naukowe, wymieniając się przy tym informacjami i materiałami. W jedno z takich przedsięwzięć włączyło się współpracujące ze szkołami w Belgii i Włoszech gimnazjum nr 1 z Zawiercia. Jego uczniowie i nauczyciele opracowali polskojęzyczną wersję bezpłatnego programu komputerowego GeoGebra. Aplikacja użyteczna w geometrii, algebrze i analizie matematycznej wykorzystywana jest też w innych projektach realizowanych w szkole. Koordynująca projekt w woj. śląskim Marzena Zabiegała powiedziała, że już przed rozpoczęciem projektu szkoły z regionu współpracowały z zagranicą, zawłaszcza z państwami ościennymi. eTwinning ułatwił im jednak na poszerzenie partnerstwa, pomaga też uczniom w zdobywaniu doświadczeń na integrującym się europejskim rynku edukacyjnym. - W przyszłości szkoły będą dążyć do jeszcze większego poszerzania współpracy międzynarodowej. Przez wiele lat trwania projektu uczeń może przyzwyczaić się do takiej formy edukacji, dzięki czemu nie będzie miał oporów w uczestniczeniu w zagranicznych wyjazdach i wymianach - wskazała Zabiegała. Program przynosi też korzyści szkołom, wzbogacając ofertę edukacyjną w perspektywie niżu demograficznego. Natomiast pozyskanie partnerów zagranicznych daje placówkom szansę na realizowanie projektów w takich programach jak Comenius czy Leonardo da Vinci. W przeciwieństwie do eTwinning dają one możliwość pozyskania unijnego dofinansowania. Podczas katowickiej konferencji nauczyciele szkół uczestniczących w projekcie mówili też o korzyściach wynikających z przełamywania przez uczniów barier językowych, a także - co ważne w przypadku uczniów z mniej zamożnych rodzin - technologicznych. Program eTwinning ustanowiła Komisja Europejska w 2005 r.