Obie nowe inwestycje w "Guido" przeprowadzono 320 metrów pod ziemią. Zasilaną elektrycznie kolejkę o łącznej długości 360 metrów zainstalowano w tzw. przekopie wentylacyjnym, będącym jedną z dwóch głównych wyrobisk tego poziomu. Na początku i na końcu trasy zamontowano stacje wsiadania i wysiadania, mniej więcej w połowie trasy wykonano stanowisko serwisowe. Konieczne też było wyposażenie wyrobiska w odpowiednie instalacje elektryczną, sterowniczą i sygnalizacyjno-ostrzegawczą. - Trasa zwiedzania na poziomie 320 metrów wydłuży się do 2,5 km. Kolejka ma osiem wagonów, do każdego wejdą cztery osoby lub osoba niepełnosprawna na wózku z opiekunem - powiedział w sobotę Michał Krupko z kopalni "Guido". Jak przekonują przedstawiciele kopalni, jest to prawdopodobnie jedyna w Europie podwieszana kolejka górnicza udostępniona turystom. Kolejki takie instaluje się zwykle w bocznych ciągach transportowych kopalń - do transportu materiałów i ludzi. Są elastyczniejsze w zastosowaniu od kolejek spągowych (torowych). Zamiast budowy kosztochłonnych i trudnych w utrzymaniu torowisk, ich trasy jezdne podwiesza się np. do obudów wyrobisk. Kolejna atrakcja - zrewitalizowana komora, nazwana teraz K8, dawniej była znana jako komora badawcza nr 8 lub komora biesiadna. W ostatnich latach organizowano w niej m.in. imprezy komercyjne i koncerty. Teraz zmodernizowano ją, m.in. instalując na ceglanych ścianach z łukowym sklepieniem specjalną konstrukcję mającą poprawiać akustykę, a także wyposażając w trybunę teleskopową i szereg instalacji. Kopalnia, w której działa Zabytkowa Kopalnia Węgla Kamiennego "Guido", powstała w 1855 r. W 1967 utworzono tam kopalnię doświadczalną, a w latach 1982-1996 funkcjonował "Skansen Górniczy Guido". Od czasu ponownego otwarcia dla ruchu turystycznego w czerwcu 2007 r. - dzięki współpracy samorządów miejskiego i wojewódzkiego - w kopalni udostępniono turystom oba poziomy: 170 m i 320 m. Na głębokości 170 metrów prezentowane są m.in. praca górnika, wydobycie węgla i maszyny z przełomu XIX i XX wieku. Idąc kilkusetmetrową trasą można też obejrzeć podziemne stajnie i narzędzia. Najciekawszą częścią poziomu 320 jest licząca prawie 2,5 km trasa turystyczna z autentyczną współczesną ścianą wydobywczą i potrzebnymi do urobku i dostawy węgla maszynami, m.in. kombajnem górniczym i przenośnikami. Prócz tego w komorach na tym poziomie organizowane są różne uroczystości, np. barbórkowe karczmy górnicze, a także imprezy w ramach projektów "Poziom sztuki" czy "Muzyka na poziomie". Obie inwestycje przeprowadzono przy udziale środków zewnętrznych. Budowa kolejki to część większego, wartego ponad 24,3 mln zł projektu "Rewitalizacja obiektów poprzemysłowych Gminy Zabrze na cele kulturalne, turystyczne i oświatowe" - dofinansowanego kwotą 12,6 mln zł ze środków unijnych. Kosztującą prawie 700 tys. zł adaptację komory K8 na cele kulturalne kwotą 300 tys. zł wsparł resort kultury.