Nauczyciele, którzy wzięli udział w badaniu, zostali zapytani przez Śląskie Kuratorium Oświaty, jakie mają potrzeby w zakresie doskonalenia i dokształcania zawodowego. Większość z nich wskazała na takie tematy jak praca z uczniem sprawiającym trudności, motywowanie uczniów do nauki, metody pracy z uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z uczniami ze zdolnościami przedmiotowymi lub artystycznymi. - Nowa podstawa programowa wymaga od nauczycieli, aby nastawili się m.in. na wychwytywanie talentów oraz prowadzenie uczniów pod kątem uzdolnień. Stąd obecnie wielu z nich odczuwa potrzebę poznania metod, które ułatwiają rozpoznawanie zdolności - powiedziała w czwartek rzeczniczka Śląskiego Kuratorium Oświaty Anna Wietrzyk. Zauważyła, że "nauczyciele dostosowują się do innego spojrzenia na szkołę". W ankiecie nauczyciele wskazali także na chęć udziału w szkoleniach w zakresie wychowania i profilaktyki, w szczególności w takich tematach jak metody i formy pracy z rodzicami oraz praca wychowawcza z uczniami. Wielu z nich zaznaczyło, że widzi także konieczność poznania sposobów organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole oraz sposobów służących do motywowania uczniów do nauki i rozwoju osobistego. Nie kryli również, że w szkole przydałyby się im umiejętności w organizacji zajęć typu muzykoterapia, bajkoterapia, arteterapia. Najmniej ankietowanych było zainteresowanych warsztatami na temat stosowania technologii informacyjnej i komputerowej w pracy. - Powszechność komputerów powoduje, że już dość wysoka liczba nauczycieli korzysta z nich w swojej pracy i stopień swoich umiejętności w tym zakresie uważa za wystarczający - wynika z raportu. We wnioskach z raportu zauważono, że nasila się potrzeba "podnoszenia w szkołach efektywności kształcenia". W badaniu potrzeb w zakresie doskonalenia i dokształcania zawodowego udział wzięło ok. 27 tys. nauczycieli z 1527 szkół (w woj. śląskim jest 3,9 tys. szkół, w których pracuje ok. 92 tys. nauczycieli). Ankietę przeprowadził specjalny zespół powołany przez Śląskie Kuratorium Oświaty, w skład którego weszli m.in. przedstawiciele kuratorium, oraz Wydziału Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego. Wyniki ankiety posłużą m.in. do przygotowania programów kursów i warsztatów dla nauczycieli przez ośrodki doskonalenia zawodowego. Granty na ten cel przyznaje kuratorium oświaty.