Jak podała we wtorek firma Neinver Polska, która od półtora roku buduje dworcowy kompleks wraz z towarzyszącą mu galerią handlową, w hali dworca trwają ostatnie prace porządkowe oraz przygotowania do otwarcia obiektu. Testowana jest także sprawność urządzeń technicznych, takich jak nagłośnienie czy systemy informowania. Proces odbioru dworca przez nadzór budowlany trwał kilka tygodni. - W ostatnich dniach przedstawiciele Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Katowicach wizytowali nową halę dworca i drobiazgowo analizowali m.in. zgodność powstałego obiektu ze zgłoszonym wcześniej projektem architektoniczno-budowlanym - wskazał dyrektor ds. inwestycji w Neinver Polska Rafał Elżanowski. Dodał, że decyzja nadzoru budowlanego potwierdza, że nowa hala dworca wraz z pomieszczeniami przeznaczonymi do obsługi pasażerów, biurowymi i komercyjnymi spełnia wymogi oraz może być bezpiecznie użytkowana przez podróżnych i pracowników. Według wcześniejszych informacji otwarcie nowego dworca zaplanowano na 30 października. W kolejnym etapie inwestycji, na przełomie 2012 i 2013 r., ma być oddany podziemny terminal autobusowy. W podobnym czasie drożny ma być przejazd pod dworcem podziemnym odcinkiem ul. Dworcowej. Do połowy 2013 r. otwarta powinna zostać mieszcząca się w dworcowym kompleksie galeria handlowa, gdzie na 53 tys. m kw. znajdzie się 250 sklepów i punktów usługowych. Całości dopełni podziemny parking. W przyszłości obok kompleksu ma też stanąć biurowiec. Architektura nowego dworca nawiązuje - według inwestora - do poprzedniej, zburzonej hali z szesnastoma charakterystycznymi betonowymi kielichami, które - ustawione w dwóch równoległych rzędach - tworzyły dach budynku. Kielichy, zaliczane przez niektórych specjalistów do architektonicznych unikatów, zostały odtworzone. Prace przy odtwarzaniu 16 kielichów zajęły osiem miesięcy. Prowadzono je zgodnie z nawiązującą do oryginalnej technologią odlewania betonowej konstrukcji wewnątrz drewnianego szalunku. Dzięki temu na powierzchni filarów - tak jak poprzednio - widać odciski drewnianych listewek. Nowa hala obsługi podróżnych zajmuje powierzchnię blisko 6 tys. m kw. Urządzono tam kasy biletowe, punkty informacyjne, poczekalnie, toalety i szatnie. Do części handlowej wprowadzają się już restauracje i kawiarnie, sklepy, kioski, księgarnia, cukiernia, apteka i inne usługi - w sumie ponad 30 punktów handlowo-usługowych. W nowej hali będą też ruchome schody i chodniki, sala dla VIP-ów i system zintegrowanej informacji. Niezależnie od budowy dworcowego kompleksu Centrum Realizacji Inwestycji PKP prowadzi modernizację peronów stacji Katowice. Inwestycja - warta ok. 65 mln zł - ma skończyć się jeszcze przed końcem 2012 r. Po zakończeniu prac Katowice będą czwartą w Polsce tak dużą stacją, gdzie wszystkie perony i tory będą w pełni zadaszone.