Lokalne konsultacje to efekt zmiany przepisów w tym zakresie. Za niespełna 10 miesięcy wejdą w życie nowe zasady odbierania śmieci. Całkowitą odpowiedzialność za odpady komunalne przejmie samorząd, a mieszkańcy będą jedynie zobowiązani do płacenia gminie za ich wywóz. W piątek rudzki samorząd opublikował wyniki przeprowadzonej wśród mieszkańców ankiety. 84,6 proc. ankietowanych opowiedziało się za tym, by "opłata śmieciowa" była naliczana w oparciu o liczbę osób zamieszkujących w domu lub mieszkaniu. Możliwość wprowadzenia takiego rozwiązania rozważały wcześniej władze Rudy Śląskiej. - Uważamy, że ta metoda jest najsprawiedliwsza. Nie chcieliśmy jednak podejmować decyzji w tej sprawie bez konsultacji z rudzianami. W tak istotnych kwestiach dialog z mieszkańcami jest niezbędny - skomentowała prezydent miasta Grażyna Dziedzic. Gdy Rada Miasta przegłosuje proponowane rozwiązanie, w Rudzie Śląskiej opłata za wywóz będzie obliczana na podstawie oświadczeń, w których mieszkańcy będą deklarować, ile osób mieszka w ich gospodarstwie domowym. Informacje te będzie można łatwo zweryfikować z urzędową bazą danych. Obok wybranego przez rudzian sposobu obliczania "opłaty śmieciowej" istnieją jeszcze trzy inne. Niektóre gminy obliczają ją na podstawie ilości zużytej wody. Takie rozwiązanie spodobało się jednak tylko 1,9 proc. ankietowanych. Niewiele osób, bo tylko 3,8 proc., chciało, by opłata za wywóz śmieci była uzależniana od powierzchni mieszkania czy domu. 9,6 proc. uważało, że Rada Miasta powinna ustalić stałą stawkę za wywóz śmieci dla gospodarstwa domowego. Przy tej ostatniej metodzie zarówno samotny emeryt czy rencista, jak i wieloosobowa rodzina, musieliby płacić za wywóz śmieci tyle samo, choć wiadomo, że im więcej osób liczy gospodarstwo domowe, tym więcej powstaje tam odpadów. Ponad trzy czwarte ankietowanych w Rudzie Śląskiej mieszkańców stwierdziło, że są zadowoleni z obecnego sposobu wywozu śmieci. 76 proc. zadeklarowało, że segreguje śmieci. Nowa ustawa o utrzymaniu porządku i czystości stanowi, że samorządy w drodze przetargu mają wybierać firmę świadczącą usługi na jej terenie. Na wprowadzenie tych rozwiązań władze lokalne mają czas do połowy 2013 r. Dotychczas to właściciele nieruchomości decydowali, który przedsiębiorca odbiera od nich śmieci. W myśl nowych przepisów wybór takiej spółki należy tylko i wyłącznie do gminy. Nowe zasady gospodarki odpadami mają doprowadzić m.in. do wyeliminowania dzikich wysypisk. Górnośląski Związek Metropolitalny (GZM), do którego należy Ruda Śląska i 13 innych miast aglomeracji katowickiej, chce, by należące do niego gminy ustaliły podobne zasady i mechanizmy ustalania opłat za wywóz odpadów oraz przyjęły podobne warunki przetargów na wybór firm śmieciowych. Jako mechanizm kształtowania opłat większość gmin skupionych w GZM wybierze prawdopodobnie tzw. pogłówne, czyli wyliczy opłatę za wywóz odpadów w przeliczeniu na mieszkańca. Wyjątkiem mogą być Katowice, które przymierzają się do powiązania opłaty za śmieci z wielkością zużycia wody - to charakterystyczne dla miast, gdzie oprócz stałych mieszkańców jest np. wielu studentów. Według prognoz w śląskich miastach miesięczna opłata za wywóz śmieci może wynosić od 12 do 18 zł na jednego mieszkańca. To prognoza GZM, oparta na analizie obecnych kosztów i cen usług.