III Aleja Najświętszej Marii Panny jest częścią liczącej ponad 1,5 km długości reprezentacyjnej arterii miasta. Ta szeroka na 44 m aleja ma dwie jezdnie przedzielone pośrodku pasażem dla pieszych, po którym m.in. w okresie pielgrzymkowym poruszają się pątnicy. Zwyczajowo mieszkańcy dzielą ją na trzy części: I, II i III Aleję NMP. Ta ostatnia znajduje się najbliżej jasnogórskiego sanktuarium. W latach 2005-2007 ten odcinek został wyremontowany. Do 2005 r. jezdnie III Alei były ogólnodostępne, a natężenie pojazdów w godzinach szczytu popołudniowego sięgało 500 pojazdów na godzinę. Obecnie ruch w III Alei odbywa się w dwóch kierunkach, ale remont wymusił znaczące jego uspokojenie i ograniczenie. Obowiązuje tam również tzw. strefa zamieszkania. Oznacza to, że pieszy mają pierwszeństwo na całej powierzchni pasa drogowego, a samochody powinny poruszać się z prędkością do 20 km/h. Niektórzy woleliby przekształcenia w deptak Wprowadzane od 2007 r. rozwiązania (np. okresy sezonowego zamykania ruchu jednej z nitek jezdni) - jak podawały lokalne media - nie spotykały się z pozytywnym odbiorem mieszkańców i właścicieli lokali znajdujących się przy Alei. Pierwsi woleliby raczej przekształcenia jej w deptak, drudzy są zdania, że wszelkie ograniczenia dla ruchu kołowego zabierają im klientów. Konsultacje społeczne dotyczące pożądanej docelowej organizacji ruchu kołowego w III Alei rozpoczęły się na początku marca. O wynikach częstochowski magistrat poinformował w poniedziałek. Ok. 800 głosów za zamknięciem III Alei dla samochodów Jak przekazał rzecznik urzędu miasta Włodzimierz Tutaj, podczas konsultacji oddano niemal 800 głosów za zamknięciem III Alei dla samochodów, niespełna 600 za pozostawieniem ruchu na obu nitkach i 350 głosów za wariantem pośrednim. Większość głosujących w każdej opcji była za wprowadzeniem w III Alei komunikacji publicznej. - Szanujemy i cenimy sobie zdanie mieszkańców, dlatego zamierzamy wprowadzić w życie rozwiązanie, jakie wskazała większość tych, którzy zdecydowali się wypełnić ankietę. Musimy teraz zastanowić się, w jaki sposób spełnić wolę mieszkańców, a jednocześnie osłonić tych, którzy na tym wariancie - jak twierdzą - mogą stracić. Chcemy, by III Aleja tętniła życiem, nawet jeśli znikną z niej samochody - zadeklarował prezydent miasta Krzysztof Matyjaszczyk. Zmiany w organizacji ruchu w III Alei mają zostać wprowadzone pod koniec tego roku lub na początku następnego. Matyjaszczyk wyjaśnił to zasadą niezmieniania zasad gry w jej trakcie - działający tam przedsiębiorcy planowali obecny sezon i składali np. wnioski o ogródki letnie w odniesieniu do ruchu na obu nitkach Alei. Innym czynnikiem jest potrzeba zakończenia okolicznych remontów - dodatkowo komplikujących ruch w ścisłym centrum. Darmowe przejazdy komunikacją miejską dla właścicieli aut? Miasto analizuje możliwości wprowadzenia autobusu np. o elektrycznym lub hybrydowym napędzie, który kursowałby między Alejami i okolicznymi parkingami zwiększając dostępność reprezentacyjnego traktu. Intencją władz miasta jest również to, by pielgrzymi - dzięki możliwości skorzystania z komunikacji miejskiej - częściej korzystali np. z usług mieszczących się tam lokali gastronomicznych. Prezydent zapowiedział też, że będzie rekomendował częstochowskiemu samorządowi wprowadzenie darmowych przejazdów komunikacją miejską dla właścicieli aut - na podstawie dowodu rejestracyjnego i prawa jazdy kategorii B. Podobne rozwiązanie funkcjonuje w Nysie. Propozycja jest konsultowana ze związkami częstochowskiego przewoźnika komunikacji miejskiej. Konsultacje ws. organizacji ruchu kołowego w III Alei NMP przeprowadziło Biuro Inicjatyw Lokalnych i Konsultacji Społecznych urzędu miasta. Jego urzędnicy czekają jeszcze na rekomendacje i opinie ws. wyników ankiety od innych jednostek i służb miejskich.