- Od początku tego tygodnia trwają testy, będą one jeszcze trwały rok. Chcemy, żeby od grudnia przyszłego roku, czyli za 14 miesięcy pociągi mogły jeździć po Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) z prędkością 200 km/godz. - powiedział wiceminister. Dodał, że pierwszy odcinek, na którym pociągi będą mogły się rozpędzać do takiej prędkości, liczy ok. 100 km. Według Massela, kolejną linią, na której pociągi będą jechać 200 km/godz. ma być trasa Warszawa-Trójmiasto, jednak wcześniej muszą się na niej zakończyć remonty. - Dążymy do tego, by w 2015 r. pociąg mógł pokonać odcinek Kraków-Trójmiasto w czasie krótszym niż pięć godzin - zapowiedział Massel. Dodał, że odpowiednie systemy sterowania ruchem pociągów będą instalowane także na innych liniach, nawet takich, gdzie osiągnięcie prędkości 200 km/godz. ze względów konstrukcyjnych jest niemożliwe. - Pamiętajmy o tym, że systemy sterowania ruchem to nie tylko prędkość, ale przede wszystkim bezpieczeństwo - zaznaczył wiceminister infrastruktury. Podczas sobotnich testów na CMK na odcinku Psary-Zawiercie pociąg prowadzony przez lokomotywę Husarz przekroczył prędkość 200 km/godz. Kolejarze sprawdzali również, czy system może automatycznie zwolnić zbytnio rozpędzony pociąg, a nawet go zatrzymać. Jak ocenił Massel, testy wypadły pomyślnie. Jak tłumaczą kolejarze, żeby pociąg mógł jechać z prędkością rzędu 200 km/godz., oprócz przystosowanej linii kolejowej potrzeba odpowiednio wyposażonego taboru i zainstalowanego na linii systemu zarządzania ruchem. W sierpniu 2009 r. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na zaprojektowanie i zabudowę systemu ETCS na odcinku linii kolejowej E65 Grodzisk Mazowiecki - Zawiercie. Europejski System Sterowania Pociągiem (European Train Control System - ETCS), np. przekazuje - odczyty z sygnalizacji świetlnej lub informacje o obowiązujących na danym odcinku ograniczeniach prędkości - bezpośrednio na pulpit maszynisty. System umożliwia też nadzorowanie pracy maszynisty, jeśli ten np. nie zauważy sygnalizacji "stój", to system może zatrzymać pociąg. Zgodnie z polskimi przepisami, prowadzenie pociągu z prędkością przekraczającą 160 km/godz. wymaga sygnalizacji kabinowej.