- Wystawa przedstawia kulturowe bogactwo w świecie maski, akcentuje jej rolę społeczną, filozoficzną, historyczną oraz podkreśla jej atrakcyjność jako dzieła plastycznego - powiedziała rzeczniczka muzeum Danuta Kamińska-Bania. Ekspozycja to syntetyczny przegląd stylów, technik i spełnianych funkcji. Prezentuje maski z Europy, m.in. z Bułgarii, Polski i Wenecji, z Afryki - 14 ludów zamieszkujących jej część zachodnią, środkową i wschodnią, z Melanezji, Ameryki Środkowej i Południowej, i z krajów azjatyckich, m.in. z Indii, Nepalu, Sri Lanki, Indonezji. Liczną grupę stanowią maski teatralne, m.in. indyjskie, przedstawiające mityczną parę: pasterkę Radhę i boga Krisznę, a także maski teatrów: jawajskiego, antycznego greckiego oraz marionetki teatru afrykańskiego. Są też karnawałowe maski weneckie. Na kanwie tego karnawału powstała w XVI wieku włoska commedia dell'arte. Dziś zmieniła się ich funkcja, wciąż nawiązują do tradycyjnego stylu sprzed kilkuset lat, kiedy były wykonywane ze skóry, ale są wkładane wyłącznie dla zabawy. Zaprezentowano też maski rytualne i obrzędowe, wśród nich meksykańskie, na których pojawiają się zwierzęta: jaszczurki, węże, żaby. Przedstawiają one dualizm natury ludzkiej, łączącej w sobie cechy człowiecze i zwierzęce. Co ciekawe, maski te są używane podczas katolickich uroczystości religijnych. - Znaczenie masek pośmiertnych nie jest do końca jasne. Z pewnością chroniły twarz zmarłego oraz reprezentowały świat przodków - wyjaśniła Kamińska-Bania. W Egipcie maska miała zatrzymać tchnienie w kościach mumii, a w Chinach wędrówkę duszy. Te wykonane z cennych materiałów - złota, kryształu, szlachetnych kamieni - podkreślały prestiż zmarłych władców i bohaterów. Na wystawie zaprezentowano replikę tego typu maski używanej w Grecji w XVI w. p.n.e., wykonanej ze złotej blachy. Swoją oryginalną formą zwracają uwagę również maski: Kanaga - przedstawiająca mitycznego ptaka, wykorzystywana podczas obrzędów pogrzebowych grupy etnicznej Dogonów z Mali w Afryce, a także pogrzebowe maski plemienia Bataków z Sumatry. Wystawa potrwa do 15 marca przyszłego roku. W ramach towarzyszącego jej programu Muzeum Śląskie we współpracy z Włoskim Instytutem Kultury w Krakowie organizuje 22 stycznia wykład prof. Guido Lauro Parisi, poświęcony karnawałowi weneckiemu oraz komedii dell'arte, a 19 lutego wykład o japońskim teatrze NO, który poprowadzi Wioletta Laskowska z Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie.