Prace budowlane związane z przebudową centrum miasta trwają od marca tego roku. Spowodowało to spore zmiany w organizacji ruchu samochodów, autobusów i tramwajów. Teraz, dzięki zakończeniu pierwszej fazy remontu ul. 3 Maja, tramwaje linii nr 15 (relacji Katowice Plac Wolności - Zagórze Pętla) oraz linii nr 20 (Chorzów Ratusz - Szopienice Pętla) znowu będą wozić pasażerów. Będą kursowały co 15 minut. - Pierwotny plan zapisany w dokumentacji projektowej zakładał, że tramwaje na ulicę 3 Maja wrócą dopiero w przyszłym roku. Jednak po dokładnej analizie przeprowadzonej przez wykonawcę robót budowlanych, okazało się, że możliwe jest takie prowadzenie prac, aby przynajmniej częściowo przywrócić ruch tramwajów - powiedział podczas czwartkowej konferencji prasowej rzecznik przebudowy strefy Rondo-Rynek Daniel Muc. Wykonawca wybudował obydwa tory na ul. 3 Maja na odcinku od Rynku do ul. Stawowej. Tramwaj po obu torach na 3 Maja będzie jeździł najprawdopodobniej do marca przyszłego roku, gdy rozpocznie się przebudowa odcinka od skrzyżowania z ulicą Stawową do skrzyżowania z ulicą Słowackiego. Jak podaje Muc, pogorszenie pogody w ostatnich kilku dniach zmniejszyło prawdopodobieństwo powrotu w tym roku ruchu tramwajowego na aleję Korfantego, prowadzącą od Rynku w kierunku Spodka. Szanse na to są szacowane na 50 proc. Do zrealizowania w najbliższych dniach pozostają jeszcze roboty na moście nad rzeką Rawą oraz spięcie torów na samym Rynku. - W ostatnich tygodniach wykonawca zmobilizował dodatkowych robotników, którzy pracowali także w weekendy. Wykorzystywane są tymczasowe namioty, w których zamontowane są nagrzewnice ułatwiające pracę na chłodzie. Dodatkowo beton wylewany pod torowisko tramwajowe został uszlachetniony środkami chemicznymi, które pozwalają na wiązanie także w niskich temperaturach - wyjaśnił Muc. Jak dodał, obecna walka z czasem i warunkami pogodowymi wynika z opóźnień w przebudowie mostu nad Rawą. Po rozebraniu starej konstrukcji okazało się, że obiekt jest w dużo gorszym stanie, niż przewidywał projektant i konieczne było wykonanie dodatkowych projektów oraz skomplikowanych prac budowlanych. Przebudowa katowickiego Rynku i jego okolic przygotowywana jest od wielu lat. Na Rynku i niektórych otaczających go ulicach od kilku miesięcy trwają prace związane przede wszystkim ze zmianą położenia linii tramwajowych. Pierwsze prace budowlane w rejonie Rynku ruszyły w marcu tego roku. Prace budowlane na ul. 3 Maja - głównej handlowej ulicy centrum miasta - trwają od października. Prowadzone obecnie roboty to wstęp do dalszej zaplanowanej na najbliższe lata przebudowy śródmieścia Katowic pomiędzy Rynkiem a rondem im. Ziętka. W przetargu na wykonanie znacznej części planowanej przebudowy ścisłego centrum Katowic, który ma być rozstrzygnięty w styczniu przyszłego roku, wpłynęły cztery oferty. Sama przestrzeń publiczna Rynku ma być przebudowywana, gdy gotowy będzie jej ostateczny projekt. Najprawdopodobniej przebuduje ją zwycięzca obecnego przetargu - w ramach tzw. robót dodatkowych i uzupełniających. Wszystkie roboty budowlane powinny zakończyć się nie później niż w 2015 roku.