W środę zaprezentowano założenia nowej strategii promocji Katowic, stawiającej na eksponowanie bogatego dziedzictwa miasta i jego metropolitalnej skali, przy wykorzystaniu alternatywnych form przekazu i dotarcia do odbiorców. W najbliższych tygodniach strategia, obejmująca okres do 2020 r., będzie przedmiotem konsultacji społecznych. Później projektem zajmą się miejscy radni. Symbolem graficznym stolicy regionu nie będzie już "Spodek", ale znane ze starań o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury serce, którego kolorystyka symbolicznie łączy przemysłowe korzenie oraz współczesną aktywność i wielobarwność miasta. Samorządowcy chcą budować jego wizerunek jako nowego europejskiego centrum alternatywnych, offowych, nowoczesnych trendów w kulturze, sztuce, edukacji, biznesie, a nawet w sporcie. Twórcy strategii podkreślają też, że Katowice to centrum metropolii - miejsce spotkań mieszkańców całego regionu i europejskiego biznesu; miasto dumne ze swojego kulturowego i przemysłowego dziedzictwa. - Nowy, docelowy wizerunek Katowic to miasto inspirujące, modne, bogate, nowoczesne, zaskakujące, innowacyjne; atrakcyjne zwłaszcza dla ludzi młodych; otwarte na nowe trendy w biznesie, atrakcyjne miejsce do mieszkania i do pracy - tłumaczył Wojciech Czyżewski z firmy uczestniczącej w stworzeniu nowej strategii. Aby osiągnąć założone cele, miasto chce postawić na działania promocyjne w alternatywnej formie. Chodzi o wybór niestandardowych kanałów dotarcia, zaskakującą i nowoczesną warstwę wizualną oraz intrygujący przekaz. Adresatem tych działań będą głównie mieszkańcy aglomeracji śląskiej. Stworzenie nowej strategii promocji poprzedzono badaniami, w których uczestniczyło ok. 3,5 tys. osób. Badania potwierdziły, że Katowice wciąż są stereotypowo kojarzone głównie z górnictwem, przemysłem, zanieczyszczeniem oraz wielkimi wydarzeniami organizowanymi w "Spodku". Miasto nie jest postrzegane jako dobre miejsce do mieszkania i spędzania wolnego czasu. Samorządowcy doszli do wniosku, że potrzebne jest ożywienie wizerunku miasta, a to wymaga nowych, niestandardowych działań. Priorytetem ma być promocja Katowic jako dobrego miejsca do mieszkania, inwestowania, nauki i pracy, a także centrum spotkań oraz centrum kultury i rozrywki. Największymi projektami promocyjnymi wpływającymi na wizerunek Katowic w ostatnich latach były starania o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 r. (pod hasłem "Katowice - Miasto Ogrodów") oraz kampania "Miasto wielkich wydarzeń". - Ich formuła się wyczerpała, dlatego zdecydowaliśmy się na stworzenie nowego konceptu - wyjaśnił Marcin Stańczyk z wydziału promocji katowickiego Urzędu Miasta. Filarami nowego wizerunku Katowic mają być pojęcia metropolitalności (Katowice jako centrum aglomeracji), przemiany (trwające wielkie inwestycje m.in. w centrum miasta), dziedzictwa (przemysłowego, kulturowego oraz regionalnej tradycji - języka, kuchni itp.), a także takie cechy jak aktywność (inicjatywa i innowacyjność w różnych dziedzinach życia), alternatywa (m.in. popularne off-owe festiwale i inicjatywy) oraz ekoodpowiedzialność (nacisk miasta na czystość i ekologię). Twórcy strategii zapewniają, że postawienie na alternatywę oraz nowoczesne formy promocji nie oznacza odcinania się od przemysłowych korzeni miasta. Katowice chcą np. hucznie świętować Barbórkę - dzień, kiedy oczy Polski skierowane są na Śląsk. Chodzi o wykorzystanie tego dnia do promocji w nieszablonowej, zaskakującej, innowacyjnej formie. Od środy do 22 czerwca założenia strategii będą przedmiotem konsultacji społecznych, prowadzonych za pośrednictwem witryny internetowej www.opowiedzkatowice.pl . Zainteresowani mieszkańcy - nie tylko Katowic, ale całej śląskiej aglomeracji - znajdą tam szczegółowy opis założeń strategii oraz ankietę. Koszt opracowania strategii, obejmujący także badania diagnozujące obecny wizerunek Katowic, to blisko 300 tys. zł brutto. Aby uzyskać rzetelny obraz sytuacji miasta i wskazać obszary, gdzie stolica woj. śląskiego może konkurować z najlepszymi, wzięto pod uwagę 362 różne wskaźniki statystyczne.