- Zamysłem inwestora było takie zorganizowanie robót, by zminimalizować utrudnienia komunikacyjne w tej części miasta. Ograniczenia w komunikacji będą wprowadzane stopniowo w zależności od miejsca prowadzenia tych prac - podała odpowiedzialna za projekt firma Neinver Polska. Pierwszy etap robót obejmuje prace sieciowe, polegające na przekładaniu sieci energetycznej, ciepłowniczej, wodociągowej, kanalizacyjnej, teletechnicznej i gazowej biegnących przez plac Szewczyka. Nie wymaga to na razie zamknięcia całego placu. W niedzielę zamknięta zostanie natomiast część pobliskiej ulicy Młyńskiej - nie będzie możliwy przejazd samochodów od strony ul. Młyńskiej w kierunku ulic Słowackiego i Mikołowskiej. Choć autobusy nadal będą korzystać z dotychczasowego dworca na placu Szewczyka, pierwsze zmiany w komunikacji zostaną wprowadzone - jak planowano - 15 sierpnia. Najistotniejsze będzie uruchomienie linii autobusowej nr 900, usprawniającej dojazd do instytucji położonych w południowej części śródmieścia Katowic, m.in. do nowej siedziby Sądu Okręgowego przy ul. Francuskiej. Nastąpi też zmiana trasy linii autobusowej nr 600, poprzez skierowanie jej w obu kierunkach ul. Francuską do ulic Warszawskiej i Mickiewicza. Trasa linii autobusowej nr 212 wydłuży się do dzielnicy Murcki (wraz z korektą godzin odjazdów linii nr 12), a dla rozszerzenia dostępności do komunikacji miejskiej uruchomione zostaną nowe przystanki autobusowe: Brynów Pętla (przy ul. Rzepakowej), Katowice Andrzeja Dworzec (przy ul. Andrzeja) oraz Katowice Plac Miarki (przy północnej krawędzi pl. Miarki). Wprowadzane 15 sierpnia rozwiązania będą początkiem zasadniczych zmian, które wejdą w życie, gdy inwestor zdecyduje o całkowitym zamknięciu placu Szewczyka. O dokładnym terminie tej reorganizacji ruchu pasażerowie dowiedzą się co najmniej z dwutygodniowym wyprzedzeniem. Według inwestora, wyłączanie z ruchu kolejnych fragmentów placu Szewczyka będzie następowało zgodnie z postępem prac inwestycyjnych. Kolejny etap przebudowy dworca ruszy 1 września, kiedy rozpocznie się remont jego pierwszego peronu. Zamknięte zostaną wejścia na peron z poziomu tunelu pod torowiskiem. Obsługa pasażerów w dotychczasowej hali dworca będzie prowadzona bez zmian do połowy września. Dworzec tymczasowy, znajdujący się od strony pl. Andrzeja (z tyłu obecnego dworca) zostanie oddany do użytku 18 września. Od połowy lipca w Katowicach trwa kampania informacyjna, służąca poinformowaniu mieszkańców o czekających ich utrudnieniach związanych z przebudową dworca PKP. Im bliżej terminu całkowitego zamknięcia placu Szewczyka, akcja ma być intensyfikowana. Składa się na nią m.in. ponad ćwierć miliona ulotek, setki reklam w radiu, telewizji, prasie i internecie oraz dodatkowe tablice informacyjne na przystankach. Wszystkie informacje dotyczące zmian w organizacji ruchu w Katowicach można znaleźć także na stronach internetowych www.uwagaprzemiany.katowice.eu oraz www.kzkgop.com.pl. Działa też bezpłatna infolinia pod numerem 800 16 30 30. Przebudowa dworca i terenu wokół niego, kosztem ok. 240 mln euro, wpłynie na całą komunikację w mieście. W związku z planowanym zamknięciem placu Szewczyka w centrum miasta zmienią się trasy ok. 40 linii autobusowych. Większość autobusów, które dotąd przecinały tory kolejowe, by dojechać do dworca, od połowy sierpnia będzie kończyć i zaczynać bieg przed torami - głównie na placu Andrzeja, Placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej, placu Miarki, a także placu Wolności. Na dwóch ostatnich placach będzie można przesiąść się do tramwajów, których ma jeździć więcej. Ponieważ obsługa pasażerów kolei prowadzona będzie z drugiej strony torów, na powstającym dworcu tymczasowym przy placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej, w tunelu pod czwartym peronem oraz od strony wejścia z ulicy Konopnickiej, przystanki autobusów będą zlokalizowane tak, by pasażerowie mieli dogodne dojście w te miejsca. Zmiany w organizacji ruchu odczują nie tylko pasażerowie komunikacji, ale także piesi, w związku z zamknięciem niektórych szlaków pieszych wokół dworca. Nowy dworzec kolejowy i autobusowy mają być gotowe do maja 2012 roku, powstająca na placu Szewczyka galeria handlowa do końca 2012, a biurowiec do końca 2013 r. Równolegle z przebudową dworca spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizuje perony i prowadzące do nich tunele.