Prowadzona z inicjatywy miejscowego samorządu kampania "Dopalacze - nietestowane na zwierzętach, testowane na Tobie. Nie daj się!" skierowana jest do uczniów i ich rodziców. Akcję pomyślano tak, aby przede wszystkim wyzwolić aktywność jej uczestników - stąd m.in. piosenka i taniec, zamiast moralizatorskich wykładów i pouczających prelekcji. Organizatorzy rozpoczętej w poniedziałek akcji wyszli z założenia, że ubiegłoroczne zamknięcie sklepów z dopalaczami i nowelizacja stosownej ustawy nie rozwiązały całkowicie problemu, który wciąż jest zagrożeniem dla młodzieży. Substancje psychoaktywne nadal można kupić m.in. w internecie. - Dlatego tak ważne jest pokazanie młodym ludziom, że eksperymentowanie z dopalaczami jest sytuacją wysokiego ryzyka, która prowadzi do nieodwracalnych zmian organicznych i psychicznych. Akcja ma też dostarczyć informacji rodzicom, którzy często zbyt mało na ten temat wiedzą, by porozmawiać z dziećmi o używkach - wyjaśniła Iwona Ciepał z tyskiego magistratu. Twarzą kampanii jest tancerz i choreograf Rafał "Tito" Kryla, prowadzący w Tychach szkołę tańca. W ramach akcji poprowadzi on bezpłatne warsztaty z tańca i capoeiry dla młodzieży - chętni mogą zgłaszać się do końca marca. Oprócz tańca, wizytówką kampanii będzie też piosenka, propagująca życie bez dopalaczy. Konkurs na jej skomponowanie jest otwarty. Drugi konkurs skierowany jest do uczniów tyskich szkół. Jego uczestnicy mają zorganizować akcje promujące zdrowy styl życia - wolny od dopalaczy - oraz propagować wiedzę o negatywnych skutkach uzależnień. Uczniowska rywalizacja zostanie podsumowana w końcu maja. Finał kampanii zaplanowano na 5 czerwca podczas obchodów Tyskiego Dnia Profilaktyki. Na głównym placu miasta wystąpią wówczas uczestnicy warsztatów tanecznych, zabrzmi konkursowa piosenka, a "Tito" zaprosi mieszkańców do tańca w specjalnym, "antydopalaczowym" układzie choreograficznym. Jesienią ubiegłego roku sanepid w asyście policji zamknął w całej Polsce blisko 1,4 tys. sklepów oferujących dopalacze. W końcu listopada weszła w życie nowela ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, zakazująca produkcji i wprowadzania do obrotu produktów, które mogą być używane jak środki odurzające lub substancje psychotropowe, czyli np. dopalaczy. W tym roku zakazem używania objęto kolejne substancje psychoaktywne, m.in. pochodne amfetaminy wchodzące w skład dopalaczy. Kampania antydopalaczowa to kolejna akcja edukacyjna w Tychach. Miejscowy samorząd od kilku lat inicjuje podobne przedsięwzięcia, promujące m.in. bezpieczeństwo i zdrowie. Jednym z pierwszych była kampania propagująca zasady bezpiecznego wędrowania po górach, zorganizowana - wraz z Tatrzańskim Parkiem Narodowym i Tatrzańskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym - po największej dotąd tragedii w Tatrach, gdy w styczniu 2003 r. pod lawiną zginęło ośmioro tyskich licealistów. W efekcie innej kampanii - "Rodzina zastępcza miłość prawdziwa" - tyskiemu magistratowi udało się zachęcić 18 rodzin do podjęcia trudu zostania rodziną zastępczą lub pogotowiem rodzinnym. Po kampanii miejskiej w Tychach, ruszyła akcja ogólnopolska, dotycząca tego tematu. W ramach innego przedsięwzięcia walczono ze sprzedażą alkoholu nieletnim. W kolejnych kampaniach samorządowcy apelowali m.in. do tyszan, by podczas wakacyjnych urlopów wzajemnie pilnowali swoich mieszkań i domów, a także propagowali sprzątanie po swoich psach w ramach akcji "sKUPmY się na problemie". Przedstawiciele tyskiego magistratu podkreślają, że tego typu kampanie nie tylko przynoszą wymierne efekty w mieście, ale także przyczyniają się też do promocji Tychów w kraju.