Utworzony siedem lat temu przez samorząd regionu Szlak Zabytków Techniki skupia 36 najciekawszych obiektów dziedzictwa przemysłowego w woj. śląskim. Industriada promuje szlak i jego poszczególne obiekty - rozmieszczone na terenie praktycznie całego woj. śląskiego. Święto zostało pomyślane jako coroczna jednodniowa impreza wypełniona koncertami, wystawami, zawodami sportowymi, prezentacjami i - niekiedy - nauką obsługi starych maszyn, a także konkursami i zabawami dla dzieci. Szczegóły programu zbliżającej się edycji Industriady organizatorzy przekazali podczas środowej konferencji prasowej w Katowicach-Nikiszowcu. Industriada w tym roku obejmie 336 godzin wydarzeń i atrakcji i 271 imprez, m.in. 40 koncertów, 24 specjalnie przygotowanych wystaw, 19 warsztatów artystycznych, 9 projekcji filmowych, 13 różnych pokazów, 10 wydarzeń teatralnych, 8 instalacji artystycznych, 7 mappingów(wielkoformatowe projekcje na budynkach lub innych obiektach) i 3 pikniki naukowe. Organizatorzy szczególnie polecają dwa wydarzenia z pogranicza teatru, widowiska i happeningu przygotowane specjalnie na Industriadę przez artystę Piotra Chlipalskiego. Organizowany po południu na rynku w Nikiszowcu "Fajrant" ma wykorzystać m.in. motyw prania robionego przez żony górników i zaangażować widzów do koncertu perkusyjnego na dawnych przyborach do prania. "Szychta", będąca bardziej formą wizualnego widowiska opowiadającego o ludzkiej pracy, odbędzie się wieczorem pod szybem Prezydent w Chorzowie. Innymi przebojami tegorocznego Święta Szlaku mają być: Pomarańczowa Stewardessa - performerka obsługująca pasażerów bytomskiej wąskotorówki, widowisko multimedialne YeShe w Częstochowie, Aerial Show Teatru Ocelot, który wykorzysta elementy akrobatyki, pantomimy i powietrznego tańca pod gliwicką radiostacją, otwarcie instalacji multimedialnej Pamięć Pracy/Droga Przemysłowa 13 w walcowni cynku w katowickich Szopienicach, mapping 3D, obejmujący cztery obiekty Szlaku, oraz animacje wielkich lalek Dundu i instalacja obsługiwanych przez publiczność rzeźb generujących światło i dźwięk - w kopalni Guido w Zabrzu. Między 19 obiektami szlaku położonymi w aglomeracji katowickiej kursować ma - po dwóch pętlach spotykających się na katowickim Placu Sejmu Śląskiego - 12 bezpłatnych autobusów i 2 busy dla niepełnosprawnych wynajęte przez Górnośląski Związek Metropolitalny. Autobusy będą jeździły od godz. 13 do późna. W tym roku po raz pierwszy wydano schematyczny program wszystkich wydarzeń Industriady na jednej składanej ulotce formatu A2. Program zawiera też informacje o konkursach i bezpłatnym transporcie. 45 tys. egzemplarzy ulotki będzie dystrybuowanych w 80 lokalizacjach w regionie. Samorząd woj. śląskiego będzie reklamował imprezę na nośnikach zewnętrznych (70 citylightów, 64 billboardy, 2 pojazdy reklamowe i płachta na Centrum Kultury Katowice), telewizji (249 emisji 8-sekundowej zapowiedzi), prasie (33 emisj3 ogłoszeń w 25 tytułach), radiu (556 emisji w 10 rozgłośniach) oraz internecie (www.industriada.pl, 11 mln odsłon w 15 portalach, a także działania w blogosferze i na forach internetowych). Do udziału w tegorocznej Industriadzie zachęcać mają też batony energetyczne rozdawane w miastach regionu przez specyficzną maskotkę Industriady - zobota Wiercisława. Zobot Wiercisław to ponaddwumetrowy zabytkowy robot (zobot), którego konstrukcja ma pozwalać na prowadzenie eksperymentów związanych z energią. Imprezą poprzedzającą Industriadę będzie preIndustriada organizowana 2 czerwca w Górnośląskim Parku Etnograficznym w Chorzowie. Zaplanowano m.in. pokazy pracy dawnej kuźni, kieratu, sposobów oddzielania ziarna od plew, mielenia zbóż czy działania wiatraka. W tym roku mający problemy finansowe urząd marszałkowski woj. śląskiego przeznaczył na organizację imprezy 1,7 mln zł (w ub. roku 2,5 mln zł). W tej kwocie znalazło się 350 tys. zł na wsparcie dla wydarzeń Industriady w obiektach leżących na szlaku (w ub. roku 0,5 mln zł). Partnerzy święta, przede wszystkim prowadzący obiekty szlaku, dokładają łącznie kolejny milion.