Jak poinformował rzecznik GZM, Krzysztof Mejer, przygotowania do ogłoszenia przetargu są już zaawansowane. - Wkrótce zamierzamy ogłosić przetarg na przygotowanie tzw. SIWZ, czyli Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Następnie zostanie ogłoszony właściwy przetarg na dostawę energii do wszystkich miast, które wyrażą taką wolę - powiedział rzecznik. W połowie 2012 r. powinno już być wiadomo, kto będzie dostawcą prądu dla śląskich samorządów i ile uda się zaoszczędzić dzięki wspólnemu przetargowi. Udziałem w nim zainteresowane są nie tylko miasta tworzące GZM, ale także kilka innych gmin, m.in. Knurów, Radzionków, Ornontowice, Wyry i Mikołów. Na deklaracje samorządów zainteresowanych grupowym zakupem energii zarząd Związku czeka do końca roku. Potem wszystkie gminy uczestniczące w projekcie podpiszą porozumienie i wyłonią lidera, który z kolei zleci GZM przeprowadzenie stosownych przetargów. Ze wstępnych deklaracji tylko 12 miast GZM wynika, że w pierwszym przetargu mogłyby one zamówić prawie 137 gigawatogodzin energii; to trzy czwarte ich zapotrzebowania m.in. w zakresie oświetlenia ulic i zaopatrzenia w energię miejskich instytucji. Grupowy przetarg na zakup prądu to największy projekt GZM - związku, nazywanego potocznie Metropolią Silesia. Wśród innych priorytetów tej organizacji jest m.in. promocja metropolii; na ten cel w mijającym i przyszłym roku wydane zostanie w sumie ok. 4 mln zł, z czego ponad 3 mln zł pochodzi z funduszy europejskich. W przyszłym roku związek zamierza promować Metropolię Silesia m.in. na targach inwestycyjnych w Cannes i Mediolanie oraz - już po raz kolejny - w Monachium. Biuro GZM przygotowuje spójną multimedialną ofertę inwestycyjną miast metropolii, oferujących inwestorom prawie sto działek w 13 miastach. Metropolia chce też wspierać organizację Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Z inicjatywy GZM w 2012 r. odbędzie się także trzecia już edycja Metropolitalnej Nocy Teatrów. Rozwijany będzie uruchomiony w mijającym roku portal kulturalny "Pełnia Kultury". Po kilku miesiącach działalności ma on 3,5 tys. stałych użytkowników, którzy średnio generują ok. 100 tys. wejść na stronę miesięcznie.