W środę w Gliwicach zaprezentowano koncepcję urbanistyczną zagospodarowania tego terenu, w dużej części należącego do PKP. Jej twórcy podkreślają, że choć niektóre elementy wizji mogą dziś wydawać się zbyt futurystyczne, koncepcję pomyślano tak, by była możliwa do realizacji zarówno pod względem technicznym, jak i finansowym. - Zadania, które leżą po stronie miasta, m.in. stworzenie nowego układu drogowego w tym rejonie, zagospodarowanie placów i przestrzeni publicznych, mamy wstępnie oszacowane i jesteśmy w stanie to zrealizować w ciągu kilku lat. Pozostała część zależy od tego, na ile w nasza koncepcję zachcą wpisać się inwestorzy - podkreślił prezydent Gliwic, Zygmunt Frankiewicz. Powstanie zupełnie nowa infrastruktura Dziś śródmieście Gliwic jest podzielone przez tory kolejowe. Część południowa, przed dworcem, jest zagospodarowana, choć dawno straciła swoją funkcjonalność. Należąca do kolei strona północna jest niewykorzystana i słabo skomunikowana z pozostałą częścią miasta. Koncepcja zakłada przywrócenie jej do funkcji miejskich. Oznacza to stworzenie tam zupełnie nowej infrastruktury i zabudowanie nowymi obiektami, głównie usługowymi i biurowymi. Teren wokół dworca ma stać się nowoczesnym centrum przesiadkowym. Zmieni się układ komunikacyjny - podziemne połączenie ruchliwej ulicy Tarnogórskiej z Placem Piastów ma scalić ze sobą podzielone torowiskiem części miasta. Zmieni się formuła i układ placu przed dworcem. Tym samym powstanie druga - obok zabytkowej starówki - ważna przestrzeń publiczna w śródmieściu. Obydwie połączy reprezentacyjna ul. Zwycięstwa, która w przyszłości ma stać się deptakiem. Nowoczesne centrum przesiadkowe Cała koncepcja obejmuje obszar ok. 40 hektarów (w dużej części już zabudowanych), z czego ok. 11 hektarów służy komunikacji kolejowej. Zmiany obejmą obszar w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego, pomiędzy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, planowaną drogą za torami kolejowymi (utworzoną na przedłużeniu ul. Traugutta) oraz projektowaną ulicą łączącą Tarnogórską i Dworcową (przebiegającą pod torami). Kluczowym elementem ma być Centralny Węzeł Przesiadkowy, skupiający różne środki komunikacji. Na przeznaczonym do zagospodarowania terenie ma być ok. 160 tys. m kw. powierzchni użytkowej. Plany przewidują, że PKP zajmie się remontem budynku dworca, a PKP PLK rewitalizacją peronów i torów. Samorząd będzie odpowiadać za budowę nowych ulic, stworzenie atrakcyjnych placów o charakterze zbliżonym do rynku, ścieżek dla pieszych, pełnych zieleni miejsc odpoczynku. "Gliwice. Stare miasto. Nowy świat - Nowe Centrum" Według prezydenta Frankiewicza, koszty leżące po stronie miasta szacowane są na ok. 20-30 mln zł - samorząd zapewnia, że ma środki na ten cel, a część prac już się rozpoczęła. Koncepcja, prezentowana pod hasłem "Gliwice. Stare miasto. Nowy świat - Nowe Centrum", ma charakter otwarty i nie przesądza o szczegółach związanych z przebudową czy zagospodarowaniem wolnych działek. To rodzaj propozycji dla potencjalnych inwestorów. Władze miasta i kolejowe spółki liczą na ich zainteresowanie, przekonując, że teren wokół dworca - po zmianie wizerunku - stanie się dobrym miejscem do inwestowania. To rodzaj propozycji dla potencjalnych inwestorów Zaprezentowana w środę koncepcja powstała w wyniku porozumienia, zawartego w maju zeszłego roku przez gliwicki samorząd oraz kolejowe spółki: PKP i PKP Polskie Linie Kolejowe. Koncepcję urbanistyczno-architektoniczną wykonała gliwicka spółka P.A. Nova. Samorząd zamierza teraz promować koncepcję m.in. na międzynarodowych targach nieruchomości. Deklaruje też otwartość na projekty w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. W Gliwicach jest także ok. 70 hektarów innych, niezagospodarowanych terenów należący do kolei. W przyszłości ma powstać koncepcja zagospodarowania także tego terenu, przy szlaku kolejowym Kraków-Wrocław.