Reklama

Reklama

Finał kampanii edukacyjnej przeciwko dopalaczom

Niemal setka młodych ludzi zatańczyła w niedzielę na Placu Baczyńskiego w Tychach (woj. śląskie), zamykając tym samym rozpoczętą w pierwszym dniu wiosny miejską kampanię edukacyjną przeciwko dopalaczom.

"Antydopalaczowy" taniec wspólnie z młodzieżą przygotował tancerz i choreograf Rafał "Tito" Kryla, prowadzący w Tychach szkołę tańca. W ramach kampanii artysta przez dwa miesiące prowadził bezpłatne warsztaty z tańca i capoeiry dla młodzieży. Powstała także antydopalaczowa piosenka.

Reklama

Prowadzona z inicjatywy miejscowego samorządu kampania "Dopalacze - nietestowane na zwierzętach, testowane na Tobie. Nie daj się!" była skierowana do uczniów i ich rodziców. Akcję pomyślano tak, aby przede wszystkim wyzwolić aktywność jej uczestników - stąd m.in. piosenka i taniec, zamiast moralizatorskich wykładów i pouczających prelekcji.

Organizatorzy rozpoczętej 21 marca akcji wyszli z założenia, że ubiegłoroczne zamknięcie sklepów z dopalaczami i nowelizacja stosownej ustawy nie rozwiązały całkowicie problemu, który wciąż jest zagrożeniem dla młodzieży. Substancje psychoaktywne nadal można kupić m.in. w internecie.

Kampanii towarzyszył konkurs skierowany jest do uczniów tyskich szkół. Jego uczestnicy musieli wymyślić akcje promujące zdrowy styl życia - wolny od dopalaczy - oraz propagować wiedzę o negatywnych skutkach uzależnień. W niedzielę wręczono nagrody zwycięskim szkołom. Wygrał zespół szkół nr 7 (otrzymał 4 tys. zł), drugi był zespół szkół nr 2 (3 tys. zł), a trzecie miejsca zajęły: gimnazjum nr 11, Zespół Szkół Sportowych oraz Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy (dostały po 2 tys. zł).

Niedzielny finał kampanii był częścią Tyskiego Dnia Profilaktyki. Na głównym placu miasta wystąpili uczestnicy warsztatów tanecznych, zabrzmiała konkursowa piosenka, a "Tito" zaprosił mieszkańców do tańca w specjalnym układzie choreograficznym.

Jesienią ubiegłego roku sanepid w asyście policji zamknął w całej Polsce niemal 1,4 tys. sklepów oferujących dopalacze. W końcu listopada weszła w życie nowela ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, zakazująca produkcji i wprowadzania do obrotu produktów, które mogą być używane jak środki odurzające lub substancje psychotropowe, czyli np. dopalaczy. W tym roku zakazem używania objęto kolejne substancje psychoaktywne, m.in. pochodne amfetaminy wchodzące w skład dopalaczy.

Kampania antydopalaczowa to kolejna akcja edukacyjna w Tychach. Miejscowy samorząd od kilku lat inicjuje podobne przedsięwzięcia, promujące m.in. bezpieczeństwo i zdrowie. Jednym z pierwszych była kampania propagująca zasady bezpiecznego wędrowania po górach, zorganizowana - wraz z Tatrzańskim Parkiem Narodowym i Tatrzańskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym - po największej dotąd tragedii w Tatrach, gdy w styczniu 2003 r. pod lawiną zginęło ośmioro tyskich licealistów.

W efekcie innej kampanii - "Rodzina zastępcza miłość prawdziwa" - tyskiemu magistratowi udało się zachęcić 18 rodzin do podjęcia trudu zostania rodziną zastępczą lub pogotowiem rodzinnym. Po kampanii miejskiej w Tychach, ruszyła akcja ogólnopolska, dotycząca tego tematu. W ramach innego przedsięwzięcia walczono ze sprzedażą alkoholu nieletnim.

W kolejnych kampaniach samorządowcy apelowali m.in. do tyszan, by podczas wakacyjnych urlopów wzajemnie pilnowali swoich mieszkań i domów, a także propagowali sprzątanie po swoich psach w ramach akcji "sKUPmY się na problemie".

Przedstawiciele tyskiego magistratu podkreślają, że tego typu kampanie nie tylko przynoszą wymierne efekty w mieście, ale także przyczyniają się też do promocji Tychów w kraju.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy